Diari de campanya
Eleccions legislatives a Itàlia
Berlusconi, el millor mem
L’ex ‘Cavaliere’, pioner a fer de si mateix un producte publicitari, té un gran èxit a TikTok, on voreja l’autoparòdia
Blanquejador del feixisme, explota la vessant còmica i acompanya la ultradreta al poder
Tota la tenebror que amaga el personatge queda eclipsada per la capacitat d’esdevenir un mem
Per a una bona part dels italians, Silvio Berlusconi hi ha sigut sempre. Com a figura grotesca o fascinant, el magnat ha estat durant dècades el pal de paller de tota l’àrea de la dreta i el centredreta del país. Ell ha monopolitzat l’espai, ha decidit qui podia fer carrera i qui calia estroncar. Ha seleccionat els que li eren fidels, és clar. És el responsable primigeni que l’extrema dreta i els hereus del feixisme hagin arribat on són; ell els va legitimar i va trencar el tabú de dur-los al govern, el llunyà 1994. Ja fa uns anys que els socis-fillols van començar a devorar el padrí Berlusconi. Però, tot i haver esdevingut el soci minoritari de la coalició amb l’extrema dreta, continua sent imprescindible. Sense ell –si no treuen uns resultats encara més espaterrants del que es preveu!– no podran governar.
Odiat, admirat, maleït, menyspreat o copiat, l’ex Cavaliere és un personatge familiar per als italians. Amb tot el que comporta. Potser és per això que se li tolera el que no s’accepta a figures més noves. “Ah, és en Berlusconi!”, se sol sentir. Com qui parla d’aquell oncle que durant el dinar de Nadal, embriac, s’inventa batalletes per autoafalagar-se la virilitat.
Berlusconi, que la sap llarga, és ben conscient de tot això i ho explota. Ha aterrat a Tik Tok –que ha rebatejat TikTokTak– i es nota que li agrada. Tota la tenebror que s’amaga dins del personatge –els vincles amb la màfia i la criminalitat, acusacions d’incitació a la prostitució de menors, corrupció, el blanquejament del feixisme…– sembla quedar eclipsada per la seva capacitat de ser sempre el millor mem. El líder de Força Itàlia te un gran èxit a TikTok. El primer vídeo, penjat l’1 de setembre, va ser vist per més de 9 milions de persones. Sospito que només una petita part hi combreguen ideològicament i encara menys el votaran. Però el miren i esperen, amb l’interès del xafarder, quina una en deixarà anar el proper cop.
“Sé que aquí sou tots molt petits. Em dirigeixo als que heu fet els divuit anys per demanar-vos una cosa: el telèfon de la vostra xicota. No, no. Que em voteu!”, etziba, rient. El comú denominador del seu estil és presumir de donnaiolo, de faldiller: “Dones, voteu-me. He anat darrere del vostre amor tota la vida i soc més guapo que Letta”, diu. Qualsevol cosa que faci esdevé un mem i, de retruc, un titular. Com a exemple, un a l’atzar del diari més llegit d’Itàlia, Il Corriere della Sera, d’ahir: “Berlusconi mata una mosca, el vídeo rere les càmeres a TikTok.” Sí, és el que sembla; això i prou. I així, rient, rient, Berlusconi està duent de la maneta l’extrema dreta cap a les portes de Palazzo Chigi, la seu de la presidència del govern.