El govern vol sancionar Renfe amb 700.000 euros per l’avaria de Gavà
L’Agència Catalana de Consum creu que el maig passat es van vulnerar els drets dels consumidors per manca d’informació
La companyia disposa de 10 dies per presentar al·legacions
L’Agència Catalana de Consum, depenent del departament d’Empresa de la Generalitat, proposa una sanció de 700.000 euros a Renfe per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d’informació als viatgers i d’atenció al client a causa de l’avaria a l’R2 Sud a principis de maig causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà, al Baix Llobregat. La companyia, que disposa d’un termini de deu dies per recórrer la proposta, ha assegurat a l’agència ACN aquest dimarts que les modificacions del servei es van consensuar amb la Generalitat, titular del servei. Fons de l’operadora, han apuntat, a més, que es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats al clients. Tenen previst analitzar la proposta de Consum per estudiar quines mesures adoptar.
Consum ja va anunciar al maig l’inici tres expedients sancionadors a Barcelona, Tarragona i les Terres de l’Ebre en detectar, gràcies al desplegament d’inspectors a diferents estacions, infraccions “molt greus”. En concret, es van observar deficiències en la informació als usuaris en relació a l’alteració del servei, els horaris i els transports alternatius, punts d’atenció al client tancats, la venda de bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o l’anunci de trajectes directes o semidirectes que en realitat s’aturaven a totes les estacions. Consum imputa a la companyia pràctiques comercials deslleials, per acció o omissió, que poden haver comportat que els usuaris hagin estat mal informats al moment de decidir sobre la compra de bitllets, una infracció que es tipifica com a molt greu. La proposta de sanció de 700.000 euros només fa referència al primer dels expedients, mentre que els de Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa encara continuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l’import total de la possible sanció si Consum determina que també van haver-hi irregularitats.
L’avaria a R2 Sud es va produir l’1 de maig. No es va recuperar el servei habitual fins el dia 20 del mateix mes. La incidència, a més de suposar un maldecap pels usuaris de la línia, es va convertir en un tema de campanya amb continus retrets entre els diferents partits. Adif va atribuir l’avaria a la caiguda d’un llamp però un informe del Servei Meteorològic de Catalunya va descartar aquesta possibilitat. Finalment, es va concloure que s’havia produït pel trencament d’un fil de la catenària i la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions en produir-se un robatori que no va poder ser detectat automàticament.