infraestructures
L’Estat acusa el govern de “mentir” amb Rodalies
El Ministeri de Transports de Raquel Sánchez apuja el to i respon amb contundència les acusacions de deixadesa del govern de la Generalitat. Els responsables de Transports i Rodalies del ministeri van tirar de xifres ahir per contrarestar les crítiques del govern. Dels 6.345 milions d’euros pressupostats al pla de Rodalies ja se n’haurien executat més de 1.000, 425 durant l’any 2022, assegura el ministeri. Una inversió que demostraria, segons la Direcció General de Transport, que l’actual govern espanyol és el que més ha invertit en la xarxa de Rodalies i que dir el contrari és “mentir” als ciutadans. “Clama al cel que la ministra que més ha fet per Rodalies hagi estat reprovada dos cops en 24 hores”, lamenten. En el ministeri reconeixen que la xarxa de Rodalies té “massa” incidències, però deixen clar que estan “bolcats” per reduir-les al màxim. També asseguren que, malgrat les crítiques, la Generalitat està informada puntualment de totes les incidències perquè estan actuant amb “la màxima transparència” i atribueixen la bel·ligerància del govern a la campanya electoral.
Les crítiques del govern català no afluixen. El conseller de l’Interior, Joan Ignasi Elena, va recordar ahir que l’avaria que afecta la línia R2 sud ha provocat un augment de les retencions a la C-31 sud de fins al 20% en alguns casos. Des del passat dimarts 2 de maig fins dimecres, s’ha registrat un augment clar de les retencions comparant el volum de trànsit d’entrada a Barcelona d’aquesta via amb la setmana immediatament anterior, segons dades del Servei Català de Trànsit. Si s’analitzen les cues registrades aquests darrers dies, s’observa que s’han afegit més de 16 quilòmetres i quasi 6 hores de retencions al volum de trànsit habitual en aquesta via. En total, s’han sumat gairebé 6.000 vehicles al flux de trànsit de la C-31 sud.
Ampliant el ventall de les conseqüències del caos de Rodalies, fins ara enguany les incidències han fet perdre 856.709 desplaçaments als usuaris, el que significa 520.810 hores perdudes, l’equivalent a més de 65.000 jornades laborals a temps complert. És una estimació de la Cambra de Comerç de Barcelona, que ha engegat una campanya pública de denúncia amb el lema Reclamem el dèficit. La campanya vol denunciar “el desgavell ferroviari que dia rere dia pateixen milers d’usuaris de la xarxa de Rodalies i Regionals de Catalunya”. L’avaria de Gavà, sosté la Cambra, “torna a posar en relleu els dèficits de la xarxa ferroviària catalana, derivats principalment de la falta de finançament per part de l’Estat”. La Cambra assegura que caldria invertir 45.000 milions d’euros fins al 2030. Només l’actual problema a la línia R2, calcula la Cambra, afecta diàriament 80.000 desplaçaments, i entre el 2 i el 5 de maig va fer perdre als usuaris més de 292.00 hores.
Amb aquest panorama, l’endemà que ho fes el Senat, el Congrés dels Diputats va reprovar la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per 173 vots a favor, 161 en contra i 6 abstencions. Dimecres va ser a iniciativa d’ERC i ahir del PP, que va presentar una moció contra la política d’Habitatge del govern espanyol que incloïa aquesta mesura. Junts per Catalunya i la CUP van donar suport únicament a aquest punt de la moció. També hi van votar a favor el grup promotor, el PP i Vox. El PNB es va abstenir, mentre que el PSOE, Podem i Bildu s’hi van pronunciar en contra.