comissió europea
Brussel·les proposa elevar al 45% la reducció d’emissions de camions i autobusos el 2030 i arribar al 90% el 2040
La Comissió Europea planteja que tots els nous autobusos urbans siguin de zero emissions el 2030
La Comissió Europea ha proposat aquest dimarts reduir les emissions dels vehicles de transport pesat, entre els quals hi ha camions, autobusos urbans i de llarga distància, responsables del 6% de les emissions amb efecte hivernacle a la Unió Europea.
La proposta de l’executiu europeu planteja una disminució en tres fases respecte a les emissions del 1990 amb una reducció del 45% de les emissions el 2030, del 65% el 2035 i del 90% el 2040. El nou plantejament de Brussel·les eleva així els objectius de disminució d’emissions fixats el 2019, que se situaven en el 15% el 2025 i en el 30% el 2030.
Segons la Comissió Europea, amb aquests nous estàndards d’emissions per als vehicles de transport pesat disminuiran en uns 2.000 milions els barrils de petroli importat entre el 2031 i el 2050 en comparació amb el 2019.
A banda d’aquesta reducció de la demanda energètica, Brussel·les també apunta que la mesura servirà per millorar la qualitat de l’aire, especialment a les ciutats, i donarà suport a la indústria de la tecnologia verda a la Unió Europea.
Les dades de l’executiu europeu apunten que les emissions dels vehicles de transport pesat augmenten cada any des del 2014, a excepció del 2020 per la Covid-19. Les emissions han augmentat especialment ràpidament en el sector de les mercaderies per un increment de la demanda que es preveu que continuï a l’alça en el futur.
Segons dades de la Comissió Europea, les emissions del transport de mercaderies van ser un 44% superiors al sector de l’aviació el 2019 i un 37% superiors a les del transport marítim.
El Parlament Europeu aprova prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035
El Parlament Europeu ha donat aquest dimarts llum verda a prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. Amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions, el ple ha aprovat l’acord al qual s’havia arribat amb el Consell perquè a partir del 2035 només es puguin vendre vehicles de zero emissions.
La mesura forma part del paquet de la Unió Europea per reduir en un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030. Abans del 2035, la legislació, que encara ha de ser ratificada pel Consell, estableix dos objectius intermedis: reduir en un 55% en el cas de cotxes i en el 50% en el de furgonetes les emissions de CO2 el 2030.
La legislació preveu que els fabricants amb una producció reduïda –entre 1.000 i 10.000 automòbils nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves l’any– puguin beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els que declarin menys de 1.000 vehicles nous l’any continuaran estant exempts.
La Comissió Europea també haurà de presentar a tot estirar el 2025 una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels cotxes i les furgonetes venudes a la Unió Europea. Brussel·les també publicarà cada dos anys a partir del 2025 un informe per avaluar els avenços per assolir que tots els vehicles que es venguin el 2035 sigui de zero emissions.