Política

De puntetes per la B-40

Fernàndez evita dir-ne res al Parlament i se cenyeix “al que té partida pressupostària”

El PSC replica que n’hi ha als comptes de l’Estat, votats per ERC

Illa ja diu obertament que el vol “sencer” fins a Granollers

El conseller de Territori, el republicà i exalcalde de Sabadell Juli Fernàndez, era conscient que havia de mossegar-se la llengua i va optar per passar de puntetes, sense donar-ne cap explicació, per l’acord assolit amb el PSC que inclou empassar-se el gripau d’haver de formalitzar el conveni de la ronda Nord entre Terrassa i Sabadell (B-40 o Quart Cinturó). En la presentació del pressupost del departament, ahir a la tarda, no hi va fer referència fins al final de tot, en el que va ser la darrera frase que va cloure la comissió específica, però deixant clar que havia intentat cenyir-se “al que té partida pressupostària”.

El conseller s’aferrava a l’ambigüitat interpretativa del document annex de les grans infraestructures que havien acordat amb els socialistes per mantenir el silenci després d’anys en què ERC s’havia oposat activament a aquesta autovia. Va ser la diputada de Junts Cristina Casol la primera que s’hi va referir, assegurant que vetllarien perquè l’executiu no se n’oblidés, també del traspàs total de Rodalies i de l’aeroport, mentre que el socialista Jordi Terrades respectava inicialment el silenci que s’havia imposat Fernàndez. La intervenció posterior de David Cid, dels comuns, en què demanava no escoltar “el cant de sirena d’infraestructures del segle passat” i autocontestant-se que hi havia “zero diners” per a la B-40, va fer saltar posteriorment el socialista, que va posar en relleu que l’autovia és de titularitat espanyola i que, en els pressupostos generals formulats pel PSOE i “Podem i els comuns”, hi consta una partida pressupostària –500.000 euros per al tram entre Terrassa i Caldes– per al projecte i “tots saben quins diputats i diputades hi van votar a favor a les Corts Generals”. Un dard també per a ERC que tampoc va immutar el conseller. Pocs minuts després, el PSC, amb Salvador Illa al capdavant, i acompanyat per l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés; la candidata a Terrassa, Eva Candela, i l’alcalde de Castellar i president de Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez, aprofitava un acte conjunt a Castellar per reivindicar que havien aconseguit “impulsar un projecte essencial per al Vallès” i “clau per generar prosperitat”. Illa, davant d’agents econòmics de la comarca, va anar més enllà i obertament va assegurar que vol el Quart Cinturó “sencer” fins a Granollers.

Dijous, en el ple, Ciutadans tornarà a insistir en una moció perquè el govern doti de pressupost la infraestructura, i els opositors al projecte, units en la Campanya Contra el Quart Cinturó, que aplega prop de 300 entitats, preparen una gran manifestació el dia 26 a Sabadell com la que van protagonitzar fa trenta anys. Hi haurà representació dels comuns, se n’espera de locals d’ERC i també de la CUP, que ahir, en la segona intervenció a través de la diputada Montserrat Vinyets, va demanar a Fernàndez si l’apartat d’estructures viàries que havia plantejat el Quart Cinturó tenia la consideració d’una “infraestructura resilient”.

4,71% més de pressupost

Els grans números del departament que va exposar el conseller representen un pressupost consolidat de 3.864 milions d’euros, un 4,71% més que l’any passat. La gran aposta és pel transport públic i la mobilitat sostenible, que tindrà un increment de l’11,1% respecte al 2022, amb una xifra que arriba als 2.665,7 milions. De fet, aquesta partida representa el 65,4% del pressupost i inclou l’ampliació de la T-Jove fins als 30 anys, el desplegament de la T-16 a tot Catalunya, la consolidació de l’increment de freqüències als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) al Vallès, el contracte programa amb FGC, la congelació de les tarifes i el desplegament de la T-Mobilitat, per poder superar el 2024 el model tarifari de les corones i aplicar preus per recorreguts i recurrència.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.