ELS ESCULLS DE LA NEGOCIACIÓ
Eufemismes i poca concreció en els quatre grans projectes
Cap partida s’inclou a la ronda nord (B-40), l’aeroport i el Hard Rock, i s’hi afegeix el traspàs de Rodalies
Del Prat no es parla d’ampliació, sinó de modernització mitjançant una comissió tècnica
Dos documents d’acord pressupostari entre ERC i el PSC, un dels quals té diverses partides pressupostàries i l’altre, que recull els pregonats esculls i serrells d’aquests últims dies en matèria d’infraestructures –ronda nord entre Terrassa, Sabadell (B-40) i Castellar, el Hard Rock i l’aeroport del Prat–, amb una única partida de 49 milions per a infraestructures de regadiu i prevenció d’inundacions per l’espai natural del delta del Llobregat.
Poca concreció i compromís en cap dels punts en què ha cedit ERC per desencallar l’aprovació dels comptes i a la vegada no tenir l’oposició d’En Comú Podem (ECP), que posava en la seva línia vermella no abocar-hi ni un euro per no trencar el seu pacte de suport amb el govern de mitjan desembre. Al document se li afegeix pactar el model de traspàs de recursos per a la gestió de Rodalies.
De la B-40 poca cosa es pot dir després de visibilitzar al ple del Parlament de la setmana passada que ERC s’avenia a formalitzar el conveni amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per tenir el finançament per redactar i executar les obres d’aquests pocs més de 10 quilòmetres. Una tramitació i obres que el Departament de Territori, el juny passat i encara en mans de Junts, calculava que podrien durar ben bé nou anys. L’acord d’ahir és un calc del text del punt de la moció que es va aprovar al ple impulsada pel PSC, i que ha reactivat amb més força les protestes de la Campanya contra el Quart Cinturó, que aglutina gairebé 300 entitats contràries a la infraestructura al Vallès des del 1992. La plataforma presentava ahir les pròximes accions de protesta que consistiran en una manifestació el dia 26 a Sabadell.
L’altre macroprojecte amb dependència directa del finançament de l’Estat, l’aeroport del Prat, no té el mateix redactat que el punt de la moció, en què es va abstenir ERC i que parlava d’una ampliació, i s’empren els eufemismes de modernització perquè “guanyi capacitat i esdevingui un veritable hub intercontinental”. El líder del PSC, Salvador Illa, va mostra-se “còmode” amb el redactat tot i deixar clar que “tothom sap què vol dir”, fet que no comparteix ERC, que no vol sentir a parlar d’ampliar la tercera pista per no afectar la llacuna de la Ricarda i defensa que serà una comissió tècnica entre l’Estat i la Generalitat la que permetrà “acordar el nou model aeroportuari” del país. Amb consens, respectant la biodiversitat i la convivència amb els veïns “sense la imposició d’Aena i sense xantatges”, va dir la portaveu, Marta Vilalta, recordant sense dir-ho l’episodi del setembre del 2021 quan la ministra Raquel Sánchez va anunciar la suspensió del projecte i la inversió de 1.700 milions. L’acord deixa a lliure interpretació la transformació de l’aeroport. Mentre que per ERC i els comuns –ho deia Jéssica Albiach i l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler– la creació de la comissió deixa sense recorregut l’ampliació, pel PSC vol dir que la inclou quan es parla de “compensacions de caràcter mediambiental”, deia l’alcaldable per Barcelona Jaume Collboni. En qualsevol cas, la plataforma contrària Zeroport també ha anunciat que pròximament hi haurà mobilitzacions.
Del Hard Rock, amb un informe d’Acció Climàtica desfavorable al nou Pla Director Urbanístic (PDU), l’acord inclou completar la tramitació amb les modificacions per aprovar-lo el primer semestre del 2023 i negociar amb l’Estat una nova subestació elèctrica de 440kV a Mont-roig i assegurar el pas de corredor mediterrani. La plataforma Aturem Hard Rock ha convocat una concentració de rebuig dimarts que ve a Tarragona.