Nou retard del Quart Cinturó entre Olesa i Viladecavalls
La ministra Raquel Sánchez diu que s’obrirà abans del 15 de desembre quan estava previst aquest mes
L’Ajuntament de Terrassa, com el de Sabadell, demana que el tram entre les cocapitals vallesanes sigui soterrat
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat avui que les obres del tram del quart Cinturó o B-40 entre Olesa i Viladecavalls, que porten 16 anys amb màquines sobre el territori, s’obrirà abans del 15 de desembre , per tant, no hi podran circular els vehicles aquest mes com van explicar representants de la Demarcació de Carreteres de l’Estat a Catalunya en una visita a Terrassa el març passat. El tram de 6,2 quilòmetres han de donar continuïtat als trams de l’autovia que es van posar en funcionament el juny del 2010 entre Viladecavalls i Terrassa i, a l’altra extrem, entre Abrera i Olesa. Unes obres que acumulen més d’onze anys de retard.
Sánchez ha afirmat que l’obertura al trànsit d’aquest tram és una fita “històrica” per a una obra maltractada per les “retallades, modificacions i emergències” i de la qual el ministeri n’ha volgut “reescriure el final” accelerant les obres. La ministra admet que es tracta d’una infraestructura “fonamental per a la prosperitat del país”.
La ministra no ha fet menció al conveni que han de firmar amb la Generalitat el mes que ve per donar forma al tram de la via entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, després que el juliol passat firmessin el protocol perquè fos l’administració autonòmica qui projectés i executés els treballs en format de Ronda Nord entre les dues cocapitals vallesanes tot i que la titularitat de la via sigui de l’estat. Aquesta era un dels acords recollits en un annexe que van permetre que el PSC donés suport als comptes de la Generalitat, però el setembre passat el Ministeri de Transports va assegurar que serien ells qui projectessin i executessin les obres perquè no ho podia fer la Generalitat per una qüestió de legalitat en el traspàs de la titularitat de l’autovia.
Soterrada al Vallès
I mentre s’espera que es formalitzi aquest conveni i conèixer amb quina fórmula, el consistori de Terrassa també ha encarregat estudis per veure la viabilitat de soterrar bona part del traçat o bé construir-lo en format trinxera, “amb l’objectiu consensuat de què la B-40 tingui el mínim impacte possible sobre el paisatge i els veïns directament afectats”, explicava fa uns dies l’alcalde Jordi Ballart. Una demanda que s’uneix a la del consistori veí de Sabadell, que el mes passat també proposava un traçat soterrat de la Ronda Nord amb dos túnels de dos carrils per sentit dins el seu terme municipal; des del Parc Agrari, ubicat al límit del terme municipal, fins a la carretera de Prats de Lluçanès, on connectaria amb l’actual ronda Oest.
Però tampoc sembla que dins el govern de Terrassa, format per Tot per Terrassa, ERC i Junts, hi hagi unanimitat en com ha de ser la infraestructura, ja que els republicans, que no en són favorables, recalcaven que no volen “una AP-7 al nord de la ciutat”, en paraules dela la portaveu Ona Martínez, mentre demanava que s’estudiï detingudament el traçat i format de la via “per a què sigui respectuosa amb el territori i el màxim coherent possible amb el nou concepte de mobilitat”.
La portaveu de Junts, Meritxell Lluís, defensava que la B-40 fins a Sabadell tingui un format de 2+2 “amb diverses rotondes que relliguin el territori, sense ser una via d’agitació i trànsit com ja és la B-30”. “Volem una via que connecti i impulsi l’economia productiva, però amb el menor impacte possible i el màxim servei possible”, recollia l’ACN.
Protestes dels contraris
A l’espera del possible conveni i de conèixer com i quin serà el traçat, els opositors a aquesta infraestructura agrupats des de fa dècades sota el paraigües de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) han programat per aquest cap de setmana vinent una acampada contra la Ronda Nord a l’avinguda de les Palmeres de Sabadell, també promoguda per la plataforma Stop C-58 Ronda Nord, que inclou tallers, dinars, actuacions musicals, xerrades, una caminada i una bicicletada per finalitzar amb els parlaments oficials a la una del migdia del diumenge