L’Estat diu ara que el govern no pot redactar i executar l’obra de la B-40 entre Terrassa i Sabadell
El Ministeri de Transports diu que hi ha dificultats legals perquè sigui possible malgrat el protocol signat el juliol
El Ministeri de Transports, i no la Generalitat, serà qui faci finalment el projecte i executi les obres de la B-40 o Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell, segons ha avançat aquest matí la cadena SER. L’executiu espanyol assegura que s’està buscant un nou encaix per validar el protocol firmat al juliol amb la Generalitat –en teoria s’ha de traduir en un conveni el novembre– per superar les dificultats legals que suposa deixar aquesta feina en mans de la Generalitat com era la intenció inicial.
En aquest nou capítol del serial d’aquesta polèmica via des de fa dècades, fonts del ministeri han explicat que el responsable del projecte i de l’obra seria el govern català, però no queda clar quina capacitat de decisió tindria, amb aquesta fórmula. De fet, la consellera Ester Capella ja donava per fet aquest cap de setmana que és Madrid qui ha de fer i executar aquest projecte i, per tant, el polèmic projecte de donar continuïtat a la B-40, també quart cinturó, en format ronda en el tram entre Terrassa, Sabadell i Castellar, torna al punt de partida. La consellera també admetia en una entrevist a La Vanguardia que era el conveni amb l’executiu espanyol que estava més verd.
El protocol signat al mes de juliol recollia que el ministeri encarregaria a la Generalitat les obres de la Ronda Nord, l’executiu català faria el projecte i, un cop aprovat per Madrid, construiria aquesta via amb els diners de l’Estat en un principi d’acord que preveia també la transferència de més de 914 milions per a poder fer altres obres d’infraestructures.
Aquest acord inicial per tirar endavant la via desencallava una de les qüestions que van permetre que el PSC donés suport als comptes de la Generalitat, tot i que ERC està en contra d’aquesta infraestructura en format autovia d’alta capacitat, però també encara que es proposi com una ronda urbana. La portaveu socialista Èlia Tortolero ha recordat que la pròpia Capella va reconèixer que el projecte l'ha de dissenyar i executar l'Estat i ha assegurat que els equips del ministeri la Generalitat "estan treballant en els textos d'aquest conveni", enviant un missatge clar al govern català i a ERC: "S'ha de complir perquè és un acord i hi confiem".
La legalitat de la fórmula proposada perquè sigui la Generalitat qui s’encarregui d’encarregar el projectes i assumir les obres –d’inici es preveia que l’Estat també traspassés la titularitat de la via– ja la van posar en qüestió els opositors a la infraestructura del quart cinturó projectada el 1966 per l’Estat com un corredor paral·lel a l’AP-7 des de Vilafranca del Penedès fins a Mataró. Advertien que mirarien amb lupa si l’Estat podia fer una transferència de diners per un projecte que no havia encarregat ell i posaven en dubte que pogués traspassar la titularitat d’un tram amb connexions d’origen i destí a vies fora de Catalunya.