mobilitat
Aragonès convocarà un ple específic pel traspàs de Rodalies
El mal funcionament del servei centra bona part de preguntes a la sessió de control al Govern i al president
La consellera de Territori afirma que el servei “actualment és una indecència”
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha anunciat la convocatòria d’un ple extraordinari del Parlament per debatre sobre el mal funcionament del servei ferroviari de Rodalies i Regionals de Catalunya i per aconseguir el suport de la majoria parlamentària al “traspàs integral”. El president ho ha anunciat en la sessió de control després que les avaries repetides del servei i els perjudicis que causen en la mobilitat també dels autobusos interurbans hagin estat motiu de debat en les diverses preguntes dirigides al Govern.
La consellera de Territori, Ester Capella, ha respost tres preguntes de Junts, CUP i PSC respecte al problema. La diputada de Junts per Catalunya, Cristina Casol, ha usat el mal funcionament de Rodalies per atacar al govern català tot afirmant que “destrossar Rodalies és una raó d’estat per Espanya” i que “els catalans amb Rodalies no tenim justícia ni drets i el Govern no ens defensa”. Casol ha acusat el govern català d’haver “fracassat en la planificació” dels serveis de busos interurbans i la consellera Capella li ha respost que “alguna cosa a veure” amb la situació deuen tenir els governs de Junts i la seva antecessora Convergència, que han dirigit el departament des del 2010 fins al 2022.
La diputada de la CUP, Montserrat Vinyes, ha afirmat que és la Generalitat qui té la responsabilitat de planificar “alternatives dignes” d’autobusos per contrarestar el mal servei de Rodalies però Capella ho ha negat: “Qui té l’obligació de posar el sistema alternatiu no és la Generalitat. És qui té la responsabilitat de les Rodalies”, és a dir, l’Estat. Si s’han col·lapsat els serveis interurbans de bus exprés de la Generalitat, conclou Capella, és per manca de responsabilitat del govern espanyol i Renfe per garantir el transport alternatiu quan hi ha avaries.
Tot defensant la gestió de l’Estat i el funcionament de Rodalies, el diputat socialista Jordi Terrades ha afirmat que el servei funciona igual que a París i més bé que a Brussel·les, per exemple. I no ha dubtat a posar d’exemple del col·lapse dels busos exprés de la Generalitat la línia de Vilafranca a Barcelona, precisament aquella que s’ha vist desbordada per l’afluència de passatgers que han renunciat a anar amb els trens de Rodalies pels problemes sovintejats del servei amb les obres a la infraestructura d’aquest corredor. Terrades ha acusat al govern català de manca de manteniment dels busos, retards i freqüències insuficients. Capella li ha respost que “és impossible cobrir les necessitats” amb autobusos de 60 passatgers quan es produeixen aturades de trens de 500 passatgers i li ha demanat que torni a interpel·lar-la quan el govern del PSOE hagi pagat “els més de 2.000 milions en inversions” pendents i hagi executat “el 100% del pressupost” espanyol destinat a infraestructures de Catalunya. Després de la nova jornada caòtica d’ahir al servei ferroviari de l’Estat la consellera Capella ha conclòs que “Rodalies actualment és una indecència”.