Serveis

mobilitat

Els retards a rodalies es doblen en deu anys

Els retards a rodalies s’han doblat en els darrers deu anys, i l’any passat es van superar les dues incidències diàries, fins a una mitjana de setanta mensuals. Ho assenyala un informe del Departament de Territori que es va analitzar en la reunió del Consell Executiu del govern d’ahir i que estableix que, de gener a agost, només hi ha hagut 44 dies sense avaries ni retards. L’any passat es van registrar 831 incidències atribuïbles a avaries d’infraestructures o trens, que van superar els 100 minuts de retard i que van afectar més de 22.500 serveis de tren. Renfe es defensava en un comunicat conjunt amb Adif i el Ministeri de Transports recordant que els altres 278.000 trens van circular amb normalitat. Renfe recorda que cada dia circulen 1.000 trens i que s’estan fent obres importants que obliguen a modificar el servei, però que comportaran “importants millores” quan s’hagi modernitzat la xarxa.

Els incidents han anat augmentant des del 2020 i els retards s’han gairebé doblat en la darrera dècada, de les 200.000 hores del 2011 a prop de les 400.000 de l’any passat. El document del govern assenyala que la comunicació d’incidències que fa Renfe arriba tard i de manera deficient perquè els usuaris puguin planificar les alternatives. A més, el mal funcionament distorsiona tot el servei de transport públic perquè, tot i els reforços d’autobusos, el creixement immediat de demanda quan hi ha incidències no permet una planificació adient. Territori recorda que els autobusos interurbans no tenen la capacitat de passatgers d’un tren i, per exemple, de Vilafranca a Barcelona la demanda ha crescut fins al 30% per les obres que es fan al corredor ferroviari i, en dies concrets, el passatge dels autobusos passa de 600 a 800 persones.

Adif no els informa

Després del Consell Executiu, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, va acusar l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) de no enviar informació detallada d’incidències i causes de les avaries des de fa mesos, i de no pagar les factures dels autobusos alternatius que la Generalitat mobilitza quan hi ha incidències. “No només anem a pitjor sinó que no millorem res”, afirmava Plaja, que considera “un menyspreu i una falta de respecte” als usuaris tota la situació. El govern destaca que, tot i la gratuïtat, Rodalies no ha aconseguit recuperar els passatgers del 2019, d’abans de la pandèmia, com sí que ho han fet altres modes de transport públic.

Les avaries del dia

Ahir a rodalies es vivia una altra jornada caòtica, amb afectacions a les línies R3, l’R2 Nord, R2 Sud i R11. Una avaria en el sistema d’electrificació va provocar la detenció, a les 5.50 h, d’un tren entre Ripoll i Sant Quirze de Besora. Com que aquest tram de l’R3 és de via única, el servei es va interrompre. La circulació no es va restablir fins a les 11.30 h. A més, des de les 7.15 h la caiguda d’una catenària va obligar a circular en una sola via entre Sant Andreu Comtal i Montcada a les línies R2 Nord i R11, amb retards de més d’una hora i causant retards també a l’R2 Sud. L’avaria es va arreglar a les 13 h.

“De nou milers de passatgers afectats pel desastre de rodalies, i el govern espanyol amagat. Imprescindible i urgent el traspàs integral, amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa”, piulava des del seu compte d’X el president Aragonès a les 9 h.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.