Infraestructures
La tuneladora de l’L9 del metro, a Sarrià
La tuneladora de la línia 9 del metro de Barcelona és a les portes de Sarrià. La màquina va reiniciar els treballs fa poc més d’un any al passeig Manuel Girona i ja és a pocs metres de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sarrià (ha excavat 1,2 quilòmetres dels 4,2 pendents). El juny de l’any passat es van reprendre els treballs del tram central de l’L9 i L10, després d’una dècada de paràlisi, en bona part per la crisi econòmica. “Hem comprovat que les obres avancen i avancen a bon ritme, amb la tuneladora a punt d’arribar a aquesta estació, complint els terminis previstos per tal que pugui entrar en funcionament el 2027”, va destacar ahir el president de la Generalitat, Pere Aragonès, després d’una visita d’obres al pou de Sarrià.
El govern treballa amb la previsió que d’aquí a quatre anys les onze estacions del tram central de l’L9 i la de l’L10 sud entrin en funcionament de forma progressiva, tot i que encara no se n’ha concretat l’ordre perquè totes estan en diferents fases d’execució i fins i tot hi ha casos en què encara s’han de començar a excavar els pous.
Actualment, la tuneladora està aturada per raons de manteniment a l’altura de l’aparcament de Sarrià, a pocs metres d’on es continua excavant el pou de la nova estació. Es preveu que la màquina torni a funcionar a partir de la primera quinzena d’agost per continuar avançant cap a Sarrià, en primer lloc, i posteriorment, cap a Mandri, on ha d’arribar a final d’any. Més endavant, a final del 2024, ha de ser a Lesseps, tal com estava previst.
Aragonès, al costat de la consellera de Territori i Sostenibilitat, Ester Capella, va assegurar que l’L9 és “l’obra civil més important a Catalunya dels darrers vint anys”.
Quan finalment les línies entrin en funcionament en la seva totalitat han d’assolir els 113 milions de passatgers –ara en tenen 23 milions–. “Això és l’equivalent a evitar el desplaçament de 8.000 vehicles diaris a Barcelona i estalviar a l’atmosfera 5.100 tones de CO2 cada any”, va comparar el cap de l’executiu.
L’estació de Sarrià, situada a la Via Augusta, a l’encreuament amb el carrer Pau Alcover, permetrà l’intercanvi amb l’estació de Sarrià dels Ferrocarrils. Els treballs del pou es van reprendre a principis de l’any passat; fins ara, dels 73 metres de profunditat que tindrà, se n’han excavat 38,5.
A la parada de Mandri, a l’encreuament del passeig de la Bonanova amb el carrer del mateix nom, s’ha excavat pràcticament tot el pou (el 93% dels 75 metres que tindrà). Els treballs estan en marxa des de principis del 2021.
Actualment, l’L9/L10 disposa de 37,5 quilòmetres de línia i 35 estacions en servei. Corresponen als extrems del sistema, que se subdivideixen en dos: l’L9 nord i sud i l’L10 nord i sud.