Política

Els governs català i espanyol signen el protocol de la B-40

Els governs català i espanyol han signat aquest divendres el protocol que ha de garantir la redacció i el finançament per a fer realitat la Ronda Nord de la B-40 (que ha d’unir Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès) i la transferència de més de 900 milions per a poder fer obres d’infraestructures. Amb tot, el protocol s’ha signat sense aclarir si la via serà d’alta capacitat o no. Ara s’obre un termini de quatre mesos per signar els convenis, a la tardor, i els càlculs de les intervencions, segons informa ACN, és d’uns 200 milions d’euros.

“Amb l’acord que he signat avui hem aconseguit que Catalunya rebi 914 milions que es podran destinar a actuacions arreu del territori”, ha assenyalat la consellera de Territori, Ester Capella. “Ens permetrà fer millores, del tot necessàries per a l’equitat territorial”, ha afegit en un comunicat. Capella, en declaracions als mitjans, ha remarcat que no hi ha un calendari fixat per a l’execució de la Ronda Nord, tot i que des del ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, que encapçala Raquel Sánchez, s’ha remarcat que la firma estableix “el marc perquè les dues administracions col·laborin en la redacció dels estudis i projectes i en l’execució de les obres”. Així, la Generalitat ha de redactar l’estudi informatiu i el projecte, que “hauran de ser aprovats pel ministeri”.

La Generalitat va anunciar diumenge els dos acords, però l’Advocacia de l’Estat encara havia de validar el contingut dels protocols, segons informa Efe. Un cop obtingut el llum verd, Sánchez i Capella han signat el protocol de forma telemàtica.

La Ronda Nord i els compromisos per 914 milions s’executaran mitjançant comanda de gestió, és a dir, l’executiu estatal posarà els diners i la Generalitat executarà les obres. Així, es destinaran 384 milions per a la C-32; 250 milions per a accessos de l’AP-7 i l’AP-2; 260 milions per a l’anomenat Eix Pirinenc (la N-260); i 20 milions per als dos intercanviadors ferroviaris entre la línia del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’R8 de Rodalies Renfe a Volpelleres i l’Hospital General.

“Paper mullat”, si hi ha canvi a la Moncloa

Amb tot, el que se signa, segons informa Efe, són protocols -compromisos polítics- i no convenis -tràmit administratiu-, a causa de la proximitat de les eleccions generals, cosa que no permetia tancar els processos administratius a temps, ja que els convenis han de passar dues vegades pel Consell de Ministres. De manera que un eventual canvi de color a la Moncloa pot deixar en paper mullat el que s’ha acordat.

Precisament sobre aquesta qüestió, Capella ha confiat que el govern espanyol acabi abonant els 914 milions malgrat un possible canvi d’executiu. “El govern de l’Estat sap com ha de fer les transferències, no li he de dir jo”, ha assenyalat.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.