Comença el curs avançat
Cap incidència destacada en l’inici tot i alguns problemes en el lleure de la tarda
Centres públics i concertats afirmen que no tenen prou monitors
L’AEB anuncia denúncies contra qui no apliqui el 25%
Les concertades han tingut problemes per trobar monitors
Cap escola està impartint aquest inici de curs el 25% de castellà
Ahir va començar el curs més matiner per a uns 700.000 alumnes d’infantil i primària –demà ho farà secundària–, i ho va fer sense incidències destacades, més enllà de les implicacions que suposa l’avançament d’una setmana. Les famílies valoraven bé l’escurçament de les vacances escolars. “Em sembla bé que comencin abans perquè tenen moltes vacances”, coincidien l’Anna i l’Eli. La Susana afegia la importància de la retrobada física després d’unes llargues vacances afegides als dos anys de confinaments per la covid. Però la contrapartida és la jornada intensiva al setembre per compensar l’avançament, ja que la llei marca un màxim de 178 dies lectius. L’Eli, per poder conciliar l’escola amb la feina, deixarà els seus fills a l’extraescolar de la tarda amb el convenciment que “la calor els impedirà fer res”. L’Anna veu també difícil conciliar les tardes del setembre i, com que els avis es poden quedar els nens, no els deixarà aquest mes al menjador ni a la tarda.
La directora de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC), Lidón Gasull, va confirmar que les famílies veuen positiu l’avançament del curs, però va criticar la “improvisació i la falta de diàleg” amb què s’ha dut a terme, i va defensar que s’hauria d’haver esperat un any per implantar el canvi.
Educació paga una hora de monitoratge a les escoles a les tardes perquè els infants puguin sortir a la mateixa hora que la resta del curs i facilitar així la conciliació a les famílies. Destinarà 8 milions a les escoles públiques i 4 a les concertades. Les escoles van començar el curs sense tenir clar si molts alumnes farien ús d’aquesta hora de lleure. Les entitats que proporcionen el monitoratge van explicar que el servei es va poder prestar sense grans complicacions. A Fundesplai van assenyalar que es van viure “petites incidències” poc remarcables. La Fundació Pere Tarrés va poder garantir el servei a totes les escoles, tot i que van reconèixer que va ser un dia “complicat i una mica caòtic des d’un punt de vista organitzatiu”, ja que moltes famílies es van esperar a l’últim moment per inscriure’s al servei, i en algunes escoles van saber quants infants tenien en el mateix moment d’iniciar l’hora de lleure. Tot i així, van poder complir amb la ràtio d’un monitor per 16 alumnes com requereix Educació.
Dubtes amb el lleure
A les escoles concertades l’horari de tarda varia respecte de la pública. Durant el setembre l’horari lectiu del matí és el mateix, de les nou a la una. A la tarda, en canvi, es fa l’hora complementària –la sisena hora– i l’hora de lleure que sufraga el departament. “Caldrien 14.000 monitors per cobrir l’hora de lleure, i no els trobes”, va assegurar la secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), Meritxell Ruiz. Les escoles, va dir, han tingut problemes per trobar monitors, i per això el professorat i el personal d’administració farà algunes hores de monitoratge. “El personal farà les mateixes hores però distribuïdes diferent. Això traurà hores de preparació del curs, però serà positiu per als més petits, perquè el primer mes no tinguin referents diferents”, va afirmar. La FECC no sabrà si els 4 milions seran suficients fins que els centres no demanin la subvenció.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, va assegurar al matí que hi haurà els monitors necessaris. La portaveu del sindicat USTEC, Iolanda Segura, ho va desmentir i va afirmar: “No són pocs els centres públics que han denunciat que no tenen prou monitoratge. Ho hauran de fer amb docents o hauran d’enviar els nens a casa.” També va denunciar que s’està contractant monitors sense titulació, i altres irregularitats com que s’apliqui el decret del menjador –un monitor per cada 25 nens– i no pas el del lleure –un per cada 16–. “Tampoc té el suport necessari l’alumnat amb necessitats educatives especials”, va afirmar. Situacions, totes, que el sindicat exigirà a Educació que se solucionin. Educació va assegurar ahir al vespre que “les incidències recollides s’estan solucionant perquè demà es pugui dur a terme el servei amb normalitat”.
Gonzàlez-Cambray va destacar la normalitat de l’inici d’un curs que arriba sense restriccions sanitàries i amb la pau social signada, per ara, amb els sindicats després de l’acord per retornar a l’horari lectiu del 2011. “L’acord no ha estat fàcil, i ara podrem centrar-nos en que totes les decisions tinguin un impacte sobre l’alumnat”, va dir. Aquest és el criteri que tindrà en compte el departament a l’hora de valorar, a finals del trimestre, la continuïtat de l’avançament del curs: “veurem si és una bona mesura per a l’alumnat”, segons el conseller. La portaveu de la USTEC va recordar que la retirada del nou calendari és una de les reivindicacions que continuen sobre la taula, i va advertir que si aquest trimestre no s’avança en la negociació els sindicats es tornaran a mobilitzar.
El curs comença també sense cap escola que estigui impartint el 25% de castellà després de la instrucció que ha donat el departament atenent el nou marc normatiu. L’escola Turó del Drac és una de les que estaven impartint aquest percentatge en una aula de P-5 el curs passat en compliment d’una mesura cautelar dictada pel TSJC, i l’Asamblea por una Escuela Bilingüe va anunciar ahir que ha denunciat la direcció d’aquest centre per deixar d’aplicar la mesura cautelar. Va afegir que denunciarà el conseller i la secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, així com tots els directors i directores dels centres que deixin d’aplicar les resolucions judicials del 25% de castellà. Helena Díaz, una mare del Turó del Drac, va explicar que les famílies no tenen constància d’aquesta denúncia pels canals jurídics, i va confirmar que el primer dia de classe es va fer sense el 25% de castellà “i amb l’emoció que ha de tenir el primer dia del curs”.
LES FRASES
Els comuns demanen que Cambray comparegui pel “desori” del curs
Rosa M. BravoTant el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, com el president de la Generalitat, Pere Aragonès, es van felicitar ahir per la normalitat amb què ha arrencat el curs, inclosa la desaparició del 25% de castellà de les aules. I van fer bandera de la “transformació” de l’educació que impulsa el govern, amb mesures noves com la gratuïtat d’I-2 a les escoles bressol públiques, la reducció de les ràtios a I-3, l’avançament del curs i la fi dels concerts als centres educatius que segreguin per sexe.
Els partits de l’oposició, però, no van fer la mateixa lectura. El líder del PSC, Salvador Illa, va acusar el govern d’anar “a última hora” i “improvisar” en matèria educativa. Illa va demanar que es busqui el consens amb la comunitat educativa, i va dir que no es poden “precipitar” les decisions “sense enraonar i madurar”. “L’actitud ha de ser sempre no de confrontació i arrogància, sí de col·laboració i sumar esforços”, va defensar. El portaveu de Catalunya En Comú, David Cid, va exigir per la seva banda al conseller d’Educació que comparegui al Parlament aquesta setmana per donar explicacions sobre l’inici del curs escolar i el “desori” produït per la seva gestió. Cid va assegurar que aquest inici de curs està sent “un calvari per a les famílies, els mestres i la comunitat educativa, i el seu únic responsable és Cambray”.
Igualment crítica ha estat la CUP. La formació considera que el departament, lluny de negociar amb la comunitat educativa, “llança dards enverinats, coneixent les necessitats bàsiques no acomplertes de la comunitat educativa, per desmobilitzar-la”. I que “retalla, menysprea i condemna el sistema educatiu d’aquest país a ser un sistema educatiu de mínims i molt injust socialment”.
D’altra banda, el PP va criticar que “el govern i el PSC lluitin contra el castellà” en comptes de fer-ho contra el fracàs escolar i contra els barracons.