Política
ALICIA CASART
DIRECTORA DEL GABINET D’ESTUDIS D’INFRAESTRUCTURES DE LA CAMBRA DE COMERÇ DE BARCELONA
“Un 36% és un despropòsit, cal una explicació”
“Portem un dèficit crònic en els pressupostos, i el que ha passat l’any 2021 ha estat la cirereta del pastís”
“Al govern central no donar explicacions li va en contra perquè genera desconfiança”
El dèficit d’inversió en infraestructures per part de l’Estat a Catalunya és històric, una rèmora. El govern de Madrid mai ha complert el que ha pressupostat. Però la mitjana d’inversions respecte del previst acostumava a estar a l’entorn del 60%. Un 36% és una absoluta barbaritat, assegura la directora d’infraestructures de la Cambra de Comerç, Alicia Casart. I exigeix al govern central una explicació.
Un 36% és una xifra baixíssima. Com ho explica?
Des de l’any 2013 el percentatge ha anat variant, entre el 81% i el 57%. La mitjana ha estat a l’entorn del 60%, que no vol dir que sigui acceptable perquè és molt baix i s’ha de reclamar, però un 36% és un despropòsit que requereix una explicació. Portem un dèficit crònic de pressupostos que no s’han complert, i el que ha passat l’any 2021 ha estat la cirereta sobre el pastís.
La pandèmia, l’encariment de les matèries primeres, poden justificar-ho en part?
A mi no em convenç una justificació global. És cert que ha costat arrencar obra pública, que hi ha hagut problemes per obtenir matèries primeres, però no és suficient per justificar aquestes xifres tan baixes.
Alguna hipòtesi?
El govern català ja està demanant explicacions. Correspon a l’administració catalana, als diputats que són a Madrid, demanar una resposta formal, tècnica i suficientment detallada. I això no es pot fer en una reunió ràpida.
El dèficit més important és en les grans empreses: Adif, Renfe, Puertos del Estado...
En aquestes empreses la inversió ha estat de poc més del 27% del que s’havia pressupostat; de fet són les que fan baixar la mitjana. La pregunta és molt clara: per què no heu executat tot això? I amb un percentatge tan baix no em serveixen explicacions clàssiques com que l’obra pública sempre s’alenteix per temes burocràtics, expropiacions que s’enquisten o projectes que cal modificar...
Què demana?
El que caldria fer és contrastar les coses per les dues bandes. Què han pressupostat per a cada projecte individual assignat a cadascuna d’aquestes empreses públiques, i veure si hi ha una correspondència amb el que tenen entre mans per anar executant.
Si mirem les xifres d’altres anys sembla que el problema no és d’inversió final, que és similar, sinó que el 2021 el pressupost va ser el doble. És així?
Sí. L’execució ha estat més o menys la mateixa; el 2015, per exemple, amb un pressupost de 1.000 o 1.100 milions se’n van invertir 735, i el 2021, amb un pressupost de 2.068 milions, pràcticament el doble, se n’han invertit 740. Per això insisteixo que el que cal és veure quant s’havia pressupostat per a cada partida, entendre quina era la previsió, i llavors què han invertit i què ha fallat. Al govern central no donar explicacions li va en contra perquè genera desconfiança.
I a més està el greuge amb Madrid, on s’ha invertit molt més.
La sobreinversió que hi ha hagut a la Comunitat de Madrid no es concentra tant en les obres d’infraestructura com en l’administració general de l’Estat que són els ministeris... Madrid, per naturalesa, per la seva pròpia maquinària estatal, té una enorme força centrípeta, però jo separaria les dues coses. El que hem d’entendre és què ha passat a Catalunya. El tema dels ministeris vindria després.
Però no ajuda a calmar els ànims, amb els antecedents...
Insisteixo que cal veure pressupostos i execucions. Sense això comencem a fer conjectures lletges i tot acaba en una deriva política. El president de la Generalitat ja es va reunir dimarts amb la ministra de Transport. Però va ser una reunió breu que no dona per parlar amb detall. I és en el detall on podem trobar les explicacions.
Related news
Leave a comment
Sign in.
Sign in if you are already a verified reader.
I want to become verified reader.
To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.