Infraestructures

Tercer carril ferroviari del Penedès a Castellbisbal

Comença l’obra d’ample internacional de Santa Margarida i els Monjos al Llobregat, amb viaductes als rius Francolí i Anoia i estació a Altafulla

La línia de Granollers es trasllada dins de l’estació de la Sagrera

Renfe i el govern català han redissenyat el servei de les línies de Rodalies que passen pel túnel barceloní de plaça de Catalunya arran de la coincidència de quatre obres a la infraestructura, tres de les quals són treballs de pes. La intenció és poder fer les obres sense interrompre el pas de trens, tot i la pèrdua de freqüències i alguns canvis en els finals de trajecte.

La primera gran obra és l’habilitació per a l’ample internacional del corredor mediterrani en el tram entre Vila-seca i Castellbisbal. Avui el gàlib del túnel entre Castellbisbal i Martorell és insuficient per al pas de “trens més llargs, més grans i interoperables” en els dos amples de via, tal com informa la secretaria d’Infraestructures de l’Estat. Per poder ampliar aquest túnel sense interrompre la circulació, l’Administrador d’Infraestructures de l’Estat (Adif) reutilitzarà l’antic túnel adjacent de Costablanca. Aquesta matinada s’ha tallat la circulació a les dues vies per fer un enllaç amb el túnel de Costablanca i deixar el de Castellbisbal en servei però en via única mentre durin els treballs. Al voltant del juny s’espera poder desviar els trens per Costablanca també en via única per començar la reforma del túnel actual de Castellbisbal, una obra que es podria allargar uns nou mesos. A més d’instal·lar el tercer carril per a l’ample internacional i el sistema de circulació Ertms, també es construirà un nou pas de les vies per sota de l’autopista AP-7.

Aquesta és l’obra que afecta el servei de les línies R4 i R8, tot i que es fan altres obres al corredor del Penedès que no tindran afectació directa sobre el servei. De Santa Margarida i els Monjos fins a l’enllaç ferroviari de la factoria Seat de Martorell, s’instal·larà el tercer carril i el sistema Ertms per fases –del 30 de maig al 4 de juliol se circularà per via única dels Monjos a Vilafranca; del 4 de juliol al 8 d’agost, de Vilafranca a la Granada, i del 8 d’agost al 4 de setembre, de Vilafranca a Sant Sadurní.

A partir del 5 de setembre i fins al 23 de desembre, Adif aprofitarà quatre caps de setmana per instal·lar nous viaductes sobre el riu Anoia en el tram entre Sant Sadurní i l’enllaç amb la Seat. L’obra també inclou el canvi de configuracions a les estacions de Vilafranca i la Granada, així com la supressió dels passos a nivell de les estacions i la substitució per passos inferiors. En el tram de Sant Vicenç a Vila-seca està previst fer talls puntuals des de maig a finals d’estiu a Altafulla, on l’actual baixador es reformarà com a nova estació i s’hi habilitarà un nou enclavament electrònic del corredor. A Tarragona, també a finals d’estiu, es renovarà el viaducte metàl·lic sobre el Francolí.

La segona obra complexa és la instal·lació de les vies de la línia de Granollers a l’interior de la gran estació en construcció de la Sagrera de Barcelona, que obligarà a fer quatre talls. El primer, aquest cap de setmana de Sant Jordi i fins dilluns, afectarà l’R2 nord per tal de preparar la platja de vies de Sant Andreu Comtal. Aquest tall del tram entre Bifurcació Sagrera i Montcada i Reixac es repetirà de l’11 al 13 de juny, aquest cop a la línia R1 de Mataró.

L’actuació principal començarà a finals d’estiu o principis de tardor i s’allargarà entre vuit i deu setmanes. Obligarà a tallar durant tres dies seguits les dues línies entre Bifurcació Sagrera i Montcada i Reixac i Badalona per tal de suavitzar el canvi de rasant existent, construir la coberta del nou túnel i instal·lar la catenària rígida. Sobre aquesta coberta de les línies de Rodalies, s’haurà d’instal·lar en el futur la línia d’alta velocitat. Posteriorment, la línia de Granollers s’haurà de tallar una setmana més per construir el nou traçat i enllaçar les vies al nord de Sant Andreu Comtal.

Paral·lelament, es comença el cobriment de vies a Sant Feliu de Llobregat, una obra que s’allargarà fins a quatre anys perquè inclou la reurbanització de la platja de vies del municipi. Aquesta obra afecta les línies R4 i R1 perquè, a l’estiu, se suprimirà el pas a nivell de l’avinguda Comte de Vilardaga, però també es construirà una estació provisional que funcionarà durant les obres. A més, es faran quatre desviaments de vies per garantir un trànsit paral·lel a les obres –entre agost i setembre caldrà fer talls els caps de setmana– i limitat en dos trams de via única.

Milions d’inversió

Les tres grans obres tenen un pressupost global d’uns 480 milions i l’any vinent s’hi afegirà la construcció dels primers trams del desdoblament de l’R3 de Vic, una obra que ja ha estat adjudicada, però que no començarà fins al 2023. En darrer terme, Renfe s’encarrega de les obres a l’estació de Molins de Rei, on s’amplia el pas inferior i es modifica l’esquema de vies per aprofitar-les totes per a la circulació –aquesta obra afecta l’R4 i l’R1 de Rodalies.

LA DATA

05.09.22
Començaran
els treballs per instal·lar nous viaductes sobre el riu Anoia, entre Sant Sadurní i l’enllaç amb la Seat.

LA XIFRA

480
milions d’euros
és la inversió que rebrà a través de grans obres la xarxa ferroviària de Catalunya.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.