Filmin començarà a rodar al març a Barcelona la seva primera producció pròpia, una sèrie còmica basada en un llibre
Ripoll assegura que “no imitaran formules” i que faran apostes “singulars” en la línia de la plataforma
Filmin començarà a rodar a principis de març a Barcelona la seva primera producció pròpia, una sèrie còmica basada en un llibre. Ho explica el cofundador i director editorial de la plataforma, Jaume Ripoll, que assegura que “no imitaran formules” d’altres plataformes i que la nova sèrie anirà en la línia del perfil de Filmin. “La imitació quasi sempre acaba en derrota i hem de trobar apostes singulars”, avança. L’anunci de Filmin coincideix en un moment de creixement sostingut de la plataforma, que s’ha beneficiat de la situació pandèmica dels últims mesos. Segons Ripoll, Filmin ja ha trencat l’estereotip que al seu catàleg hi ha només cinema independent i minoritari. “A la nostra plataforma hi tenim gairebé de tot”, defensa.
Ripoll explica que el rodatge de la seva primera producció, una sèrie còmica, es preveu pel març, però admet que també dependrà de la situació de la pandèmia. Assenyala, en aquest sentit, que la seva previsió era iniciar el rodatge al mes d’octubre i degut al context actual es va haver de cancel·lar.
En qualsevol cas, la nova sèrie introduirà a Filmin en el camí de la producció audiovisual. De fet, recorda que han prioritzat la distribució per sobre de la producció per “motius econòmics i perquè hi ha moltes pel·lícules finalitzades que no han trobat el seu públic i no han arribat al país”. Ripoll creu que la seva tasca és “donar visibilitat a aquestes pel·lícules i que hi hagi un retorn econòmic que permeti a les productores seguint fent llargmetratges”.
Així mateix, explica que estan obligats per la llei a invertir part dels seus ingressos en producció pròpia. “És important fer-ho perquè reforces la imatge de companyia que pot mirar d’igual a igual a les altres plataformes i allò que és teu es capitalitza de forma més contundent”.
Ripoll creu que el cinema del present tampoc s’entenia sense la producció de “les antigues plataformes” que eren les cadenes de televisió com Mediaset, TV3, Atresmedia, TVE o la FORTA. “La irrupció de les plataformes com a entitat productora no és més que complementar al que ha passat fins ara”. Considera que la gran novetat és l’impuls amb el qual produeixen les plataformes audiovisuals.
Creixement
Ripoll apunta que l’èxit de Filmin de l’any passat, que va coincidir amb la pandèmia i el tancament dels cinemes o la seva reducció d’aforament, ha estat per la seva experiència, bagatge i recorregut que els ha permès “adaptar-se” a la situació d’excepcionalitat. Un exemple que cita és l’alt nombre de festivals que la plataforma va acollir sobretot a finals d’any gràcies a la seva “tecnologia i coneixement editorial”. Una clara mostra d’aquest creixement, detalla, és que l’any 2019 Filmin va facturar al voltant de 6 milions i l’any passat, al voltant dels 14 milions.
En un moment marcat per la proliferació de plataformes audiovisuals i l’augment dels usuaris, Ripoll assegura que Filmin s’ha fet un lloc perquè portaven ja 15 anys i molts dels seus subscriptors s’han convertit en “prescriptors i han recomanat la plataforma”. Afirma que han aconseguit ser “complementaris als altres amb la força suficient per dir que es pot prescindir d’altres subscripcions i amb Filmin ja ho tens gairebé tot”.
“Canvi de percepció”
Ripoll destaca que han aconseguit “subvertir” la idea que hi havia abans que Filmin era només una plataforma de cinema independent i més minoritari. “Això s’ha anat trencant en la mesura que el públic ha arribat a la plataforma”.
Per altra banda, el cofundador de la plataforma aposta per, quan “hagi passat aquesta desgràcia”, obrir un debat entre tots els actors del mercat amb productores, distribuïdores, institucions públiques, sales de cinema i plataformes. Planteja que s’han de respondre preguntes com si una pel·lícula que s’estrena directament a plataforma pot optar als Gaudí i als Goya i a les ajudes de l’ICEC o l’ICAA . inversió que han fet.
Sobre l’entrada de Nazca Capital i Seaya Ventures a Filmin, Ripoll explica que han aportat coneixement. “En saben molt en la gestió d’empresa i ens poden ajudar al creixement de la pròpia companyia amb millores tecnològiques, la possibilitat d’anar a altres països i de fer un màrqueting que permeti que nova gent ens conegui”.