Caduca per tercer cop el tràmit ambiental del Quart Cinturó fins a Granollers
La plataforma contra aquesta via insta l’Estat a certificar que han passat els terminis
El 2010 i el 2012 ja es van haver de reiniciar els tràmits legals
Si no fos per la persistència d’incloure una partida, encara que sigui testimonial, als pressupostos, es diria que l’Estat no té cap interès a acabar el Quart Cinturó, l’autovia orbital o B-40, entre Terrassa i Granollers. Per tercera vegada des de l’any 2010, els diferents ministeris de transports han deixat caducar els estudis d’impacte, preliminars, del teòric traçat d’aquesta via d’alta velocitat entre el Vallès Occidental i l’Oriental. Actualment, aquesta carretera, ideada l’any 1966, té dos trams construïts, un a Abrera i un altre que funciona com a ronda nord de Terrassa.
La Campanya contra el Quart Cinturó (CCQC), nascuda l’any 1991 i que agrupa 279 entitats del Vallès Occidental i l’Oriental, el Baix Llobregat i l’Alt Penedès, va presentar, mitjançant l’Associació de Defensa i Estudi de la Natura de Catalunya (Adenc), l’entitat mediambiental al voltant de la qual va néixer, un escrit al Ministeri de Transició Ecològica en què reclama que es certifiqui que el tercer intent de dur a terme aquest estudi ambiental també ha caducat. La plataforma defensa que l’adjudicació de la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers va ser publicada al Butlletí Oficial de l’Estat del 22 de desembre del 2017. El 30 d’abril del 2018 el llavors Ministeri de Medi Ambient va iniciar el període de consultes ambientals. El document va ser publicat a principis d’octubre del 2018. Aquest document, anomenat d’abast, tal com estableix l’article 34.5 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, és vàlid durant dos anys. Per tant, defensa la plataforma, tot i tenir en compte la suspensió de terminis administratius que el govern estatal va decretar des de mitjans de març fins a principi de juny del 2020, aquest document d’abast va perdre la validesa aquest Nadal.
Un dels portaveus de la plataforma, Toni Altaió, ha defensat que l’estudi informatiu, el que hauria de determinar el traçat real, “no pot ser sotmès a informació pública” sense l’estudi d’impacte ambiental, per la qual cosa el promotor del projecte, el Ministeri de Transports, haurà d’iniciar de nou la tramitació ambiental abans de poder sotmetre l’estudi informatiu del Quart Cinturó a informació pública.
Plou sobre mullat
No és pas el primer cop que això passa. El desembre del 2012, l’antic Ministeri de Medi Ambient ja va haver de resoldre la caducitat de l’expedient ambiental de l’estudi informatiu d’aquest tram del Quart Cinturó, que havia estat sotmès a informació pública el 30 de juliol del 2010. Com ara, va ser la CCQC la que va instar que es declarés la caducitat, l’abril del 2012, ja que en aquells moments la validesa d’aquella fase del tràmit ambiental era de 18 mesos. Prèviament, però, l’abril del 2010, el mateix ministeri ja havia declarat caducades les consultes ambientals elaborades el 2004.
Altaió considera que “tres caducitats en un mateix expedient, en 16 anys de tramitació, palesen la incapacitat del Ministeri de Transports i del govern de l’Estat, fins i tot amb diferents partits polítics al capdavant, per resoldre un conflicte obert a principis dels anys 90 i que continua viu, en part, gràcies a la seva incapacitat”. Les entitats que sustenten la plataforma sempre han defensat que l’autovia orbital no és una solució a la congestió de mobilitat de la zona i que no és més que una excusa per “urbanitzar” més territori. Tot i això, les principals entitats econòmiques i els grans ajuntaments de l’àrea que hauria de travessar la via l’han defensat i ara, a més, hi ha hagut un ampli consens a incloure, almenys, la connexió de la via fins a Sabadell en el nou pla de mobilitat del Vallès, que encara no està aprovat definitivament.