Els difícils obstacles per a la reactivació de l’audiovisual
Productors i exhibidors avisen de l’embús que es produirà quan tornin a l’activitat
Remarquen la necessitat d’ajuts per a un sector que dona feina a molta gent i entreté milions d’espectadors
“S’ha d’assegurar la continuïtat del sector audiovisual, que s’aguantava fent equilibris i una ventada massa forta com aquesta el podria ensorrar.” Són paraules del productor gironí Edmon Roch (Ikiru Films), però les subscriuria qualsevol de les altres tres persones consultades per a aquest reportatge sobre la situació del sector: la també productora Míriam Porté (Distinto Films); Pilar Sierra, directora del Gremi d’Exhibidors de Catalunya, i Norbert Llaràs, membre de la junta de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC). Tant si expliquen els casos individuals com si ho analitzen des del punt de vista gremial i associatiu, tots quatre coincideixen en el diagnòstic i la urgència de les mesures: el sector està parat gairebé al 100%, la recuperació anirà per llarg, hi haurà un embús d’estrenes i rodatges després de l’estiu i calen mesures urgents de les diferents administracions per reactivar el sector.
“Els cinemes estan tots tancats des del 14 de març i la majoria d’empreses han presentat ERTO”, explica Pilar Sierra, del Gremi d’Exhibidors de Catalunya. “Podria haver-hi entre 1.500 i 2.000 persones afectades a Catalunya”, el 90% dels treballadors, explica la directora del gremi. Han calculat el que deixen d’ingressar: “La pèrdua mitjana de taquilla bruta a Catalunya pel tancament dels cinemes és de 327.178 euros diaris, i a part hi ha la publicitat i les vendes de bar.”
Angoixats
Norbert Llaràs, representant de l’associació de productors PAC, afirma: “Vivim aquesta situació amb angoixa, la majoria de productors som petites empreses i tots els rodatges s’han parat, la crisi del coronavirus afecta tota la cadena.” Míriam Porté comenta, en canvi, pel que fa a la seva productora: “Estem acostumats a viure al límit i adaptar-nos al medi, però teníem dues pel·lícules a punt de rodar i les hem hagut d’endarrerir.” Es tracta d’una TV movie sobre Frederica Montseny en coproducció amb TV3 i À Punt i una pel·lícula de ficció que es titularà Vasil, que és l’òpera prima d’Avelina Prat.
Edmon Roch ha hagut de parar projectes en diferents fases: “Hem hagut d’ajornar el rodatge de Las leyes de la frontera, la pel·lícula que dirigirà Daniel Monzón i que havíem de començar a rodar el 14 de maig. Això ens suposarà un sobrecost, més enllà de la incertesa de les noves dates. També s’ha suspès la presentació en festivals del documental Sanmao: la núvia del desert i ha quedat interrompuda la carrera comercial d’Adú, que seguia en el top 10 de la taquilla quan van tancar els cinemes.”
La incertesa de la crisi del coronavirus fa difícil posar data a la recuperació. Pilar Sierra comenta que “a la Xina han reobert 500 cinemes, però la gent encara no hi va”, i explica que “no tots els cinemes es reobriran alhora a tot Europa, però les estrenes són sovint mundials, i les distribuïdores esperaran que tots els mercats estiguin oberts.”
Pel que fa a producció també es patirà, segons Míriam Porté: “Es crearà un embús a partir del setembre, en què ja hi ha algunes produccions que estan planificades i altres que s’hauran endarrerit. Hi haurà conflictes amb la disponibilitat d’actors, directors i equips tècnics. Tot i que serà una bona notícia si hi ha embús.” Però es pregunta: “Si les administracions es veuen obligades a pal·liar els efectes econòmics de la crisi, com quedarà el sector audiovisual, si es considera, com sempre, que no és prioritari?” I hi afegeix: “Dins del sector cultural, en quina situació quedarà la dona? Quan hi ha poques oportunitats, es tendeix a prioritzar l’accés als homes, i les cineastes en resultaran més perjudicades.”
Edmon Roch creu que “s’ha d’assegurar la continuïtat del teixit industrial que dona feina a actors i tècnics, però també a proveïdors, hotels...” “Crec que tothom és conscient de la gravetat de la situació i que tothom serà solidari. Cal mantenir el diàleg amb tothom i buscar solucions.”
Pilar Sierra també demana ajudes “dels governs català i espanyol”. “Som l’espectacle social que veu més gent a Catalunya, vam tenir 19 milions d’espectadors el 2019, i ens caldran ajuts. Una situació excepcional com aquesta requereix fons excepcionals per poder afrontar-la. Cal un pla de reactivació de l’activitat cultural.” Norbert Llaràs explica que des del PAC estan parlant amb l’ICEC i amb el Ministeri de Cultura i que els han demanat tot un seguit de mesures, com ara “la flexibilització dels requisits per obtenir ajudes, que es convalidin les estrenes a les plataformes quan hi ha exigència d’estrena en sales, que s’allarguin els terminis d’amortització dels préstecs...”