Societat

les inversions de l'estat

La Sagrera torna a moure’s però sense calendari tancat

Abans d’un mes les màquines han de treballar al col·lector de Prim

A la tardor se sabrà el futur de l’estructura de l’estació i els accessos

Es farà un nou contracte per a l’estació de rodalies

El projecte de la gran estació de l’alta velocitat a la Sagrera de Barcelona i de reurbanització del gran espai ciutadà del nord de la ciutat es disposa a viure uns mesos decisius que donaran la mesura exacta de fins a quin punt el govern de l’Estat té la voluntat de reprendre el projecte aturat a causa d’un escàndol de corrupció que afecta els càrrecs de l’empresa Adif. El consell d’administració de la societat pública que impulsa el projecte, participada per l’Estat, la Generalitat i l’Ajuntament, es va reunir ahir sota la presidència del secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez Pomar, i es va ratificar el compromís adquirit ja fa uns mesos pel ministre de Foment, Íñigo de la Serna, de reprendre les obres del col·lector de Prim abans que comenci l’estiu; és a dir, abans del 21 de juny. Més enllà d’aquest compromís, Gómez Pomar va dir ahir que avui no pot fer una previsió de quin serà el calendari futur d’obres i la seva finalització.

L’execució del col·lector de Prim, l’obra del qual està executada en un 44%, és fonamental per poder prosseguir amb la resta de treballs que suposa construir per sobre d’aquesta obra subterrània. Actualment, els tècnics estan en el procés d’acabar de redactar el projecte modificat. Quan això estigui llest es començaran les obres.

El pròxim pas serà el de la plataforma sobre la qual s’ha de construir l’estructura de l’estació i les obres que han de permetre l’ordenament dels accessos. Del primer se n’ha construït un 56% del projecte inicial, i dels accessos es va avançar fins a un 47%. En tots dos casos, s’està treballant encara en l’avaluació real de l’obra realitzada i la modificació del projecte amb l’objectiu marcat que la “tardor” que ve, sense concretar més, es podrien reprendre els treballs, segons va dir el secretari d’estat.

Més complicada és la continuació de les obres de l’estació de rodalies de Sant Andreu Comtal, que obligaran a resoldre el contracte d’adjudicació que es va fer en el seu dia i a fer-ne un de nou amb un plantejament diferent. Es vol separar les obres de la nova estació dels treballs a les vies, segons va dir Gómez Pomar.

A la reunió d’ahir es van aprovar els comptes de la companyia, que durant l’any passat va fer una inversió de 265 milions d’euros. També es va informar del projecte de trasllat dels tallers ferroviaris que hi ha a la zona i que tindrien com a destinació la ciutat veïna de Montcada.

A la sortida de la reunió, tant el conseller Josep Rull com la tinenta d’alcalde de Barcelona Janet Sanz van ressaltar la necessitat que les obres es reprenguin amb urgència. El conseller va demanar que amb vista al primer semestre del 2018 s’ha de poder tancar un calendari definitiu de les obres.

LA DATA

21.06.10
La primera
pedra del projecte de la Sagrera es va posar fa set anys. Aleshores es deia que l’obra s’acabaria el 2016.

Finques per finançar l’obra

Part de les obres de la futura estació central de l’alta velocitat a Barcelona es finançaran amb els diners de la venda de diverses finques propietat dels socis que conformen la societat. L’Ajuntament de Barcelona ja havia compromès fa temps tres finques per ser venudes i a la reunió d’ahir Adif va fer el pas per ampliar el catàleg amb nou finques mes. El secretari d’estat va explicar que ja està en tràmits de ser venuda una finca per la qual es pagaran 6,4 milions d’euros. “Hem constatat que entre els anys 2015 i 2017 s’ha produït una millora important en la valoració dels terrenys”, va destacar Gómez Pomar.

En la seva intervenció, la tinenta d’alcalde Janet Sanz va recordar que el consistori ja feia temps que havia posat les finques a disposició del projecte, contraposant-ho amb la demora de Foment. Els diners recollits seran finalistes i es destinaran íntegrament al macroprojecte ferroviari.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.