Societat

ISABEL MALLOL

PRESIDENTA DE L'ASSOCIACIÓ TURÍSTICA DE CALELLA

“La dona té i pot tenir més projecció a l'hostaleria”

“Som capaces d'aplicar molt millor conceptes com la conciliació laboral”

“Calella ha evolucionat com a destinació turística”

La diferència en turisme, la marquen l'especialització, la segmentació i la singularitat
El turisme de qualitat implica ser respectuós amb la destinació on es passen les vacances

Assegura que de jove no tenia cap intenció d'entrar en el món de l'hostaleria, però als 34 anys va assumir en solitari la direcció de l'hotel apartament familiar. Des del 2010 és presidenta de l'empresariat turístic de Calella reunit en l'ATC

L'hostaleria és un món d'homes?
No, ni de bon tros. És un dels sectors on treballen més dones amb càrrecs de responsabilitat i on la dona té i pot tenir més projecció. És un àmbit de treball transversal i de coordinació que les dones dominem prou bé. Als hotels on les directores són dones les mateixes agències de viatges en destaquen la professionalitat i la sensibilitat.
Defineixi'm sensibilitat.
La capacitat de crear sinergies i complicitats en tot l'engranatge que garanteix el bon funcionament de l'establiment, i també d'obtenir resultats fruit d'una formació continuada i d'haver d'afrontar reptes constants. Som capaces d'entendre i aplicar molt millor conceptes com la conciliació laboral, sense menystenir en cap cas els homes.
El debat sobre la precarietat laboral de les cambreres d'hotel afecta de ple el sector serveis.
És cert que l'hostaleria ha estat en el punt de mira, però em permeto rompre una llança pel que fa a la situació de la majoria dels establiments de Calella on la contractació del personal de neteja no es deriva, sinó que s'assumeix directament. Aquest punt garanteix que es compleixin els convenis i les condicions del contracte, incloses les econòmiques. L'explotació laboral de les cambreres s'ha vinculat més a les grans ciutats.
Se li ha qüestionat mai la feina pel seu gènere?
No. Tothom ha rebut crítiques en un moment donat i segur que algunes decisions que he pres al capdavant de l'ATC han generat molt de debat. Però sempre he sentit molt el suport dels companys. El meu pare era un home autoritari, però em va deixar créixer professionalment i prendre les meves decisions. Em va fer prendre consciència de les meves capacitats, de la meva seguretat.
A Calella el turisme està estancat?
No, de cap manera. Cada cop s'estan fent més activitats promogudes des de o pel sector i per atraure un turisme diferent. Hem evolucionat com a destinació i hem passat de dependre dels grans operadors turístics que a través dels contractes d'habitacions ajudaven fins i tot a finançar les obres de millora dels hotels a un nou escenari de comercialització directe de cada establiment o cadena. Això ens ajuda, i al mateix temps ens obliga, a estar sempre al dia, a buscar la millor posició en el mercat i a oferir els millors serveis i instal·lacions en un món tan competitiu com és el nostre.
Què marca la diferència?
L'especialització, la segmentació i la singularitat. Hem de buscar el segment que més s'adapta a la nostra oferta turística.
Superat el turisme jove de borratxera?
Superat i rebutjat el turisme que porta problemes, que és incívic i que acaba malmetent la imatge de la ciutat. Com a ATC ja vam donar suport en el seu moment a l'Ajuntament en les mesures per erradicar un tipus de visitant que no beneficiava ningú. Perquè a la llarga acabava afectant també l'hoteler que l'acollia. El turisme de qualitat implica ser respectuós amb la destinació on es passen les vacances.
El Calella Fest ja és definitivament història?
N'estem convençuts. Vam afrontar el problema el 2008 i en qüestió de dos anys es va aturar i es va foragitar el fenomen. Els bons resultats obtinguts ens donen com a ATC l'autoritat moral per recordar als nostres associats que aquest tipus de turisme no és benvingut.
Els hotels que no s'han adaptat a l'especialització estan condemnats a desaparèixer?
El món de les xarxes socials marca la pauta, perquè és un altaveu imparable i no es pot amagar res. Avui un client descontent té la capacitat de fer arribar el seu comentari desfavorable a centenars, milers de persones tan sols amb un clic en els portals turístics. La majoria del sector n'és ben conscient i inverteix per garantir-se el futur.
Ser una destinació madura és una llosa per a Calella?
No ho hauria de ser. La maduresa no ha de significar que es viu del passat, ni que ens hem quedat antics i desfasats. El sector inverteix constantment en la millora dels seus establiments i l'Ajuntament també fa els seus deures en l'entorn i en la cura del paisatge urbà i de les infraestructures i també en l'ampliació de l'oferta de les activitats. La urbanització de la riera Capaspre és un gran exemple.
Quan acabin els conflictes a altres destinacions competidores de Calella la ciutat se'n ressentirà?
El turisme és una carrera de fons i no podem caure en l'autocomplaença quan els temps són bons. El sector privat i l'administració pública han de continuar invertint en la recerca de la qualitat, per garantir la màxima seguretat ciutadana i per fidelitzar el turista.
El ciutadà de Calella ja ha assumit que el turisme no és el seu enemic?
Crec que cada cop està més conscienciat que parlem d'un dels motors econòmics més potents que directament o indirecta beneficia tothom, perquè també dona feina a la gent d'aquí. I si hi afegim que treballem per portar visitants respectuosos amb l'entorn la relació funciona molt millor. Projectem una imatge diferent i la gent de casa ho nota.
Per què no es treballa en col·laboració amb altres destinacions turístiques properes?
La marca Costa de Barcelona-Maresme ens dona aixopluc a tots i s'han encetat vies de col·laboració interessants, però és cert que ens manca encara camp per córrer. Tot és posar-s'hi.

Defensar la col·laboració
Isabel Mallol dirigeix l'hotel apartament Miami Park, un establiment ubicat al casc urbà de Calella que va començar amb una estrella i “ara ja en té tres”. Va accedir a la presidència de l'Associació Turística de Calella a través del també hoteler Enric Hernández i en aquest temps l'entitat ha aconseguit sumar 130 associats que inclouen, a banda dels establiments hotelers, càmpings, agències de viatges, restaurants, empreses de serveis i comerciants. Manté que l'èxit d'una destinació demana la col·laboració i el compromís entre sector privat i públic i diu que Calella “té potencial per a molts anys”.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.