Economia

El triomf del 'Brexit'

El sector del turisme només tem la davallada de la lliura

Catalunya espera tancar el 2016 amb la visita de dos milions de turistes del Regne Unit, 200.000 més que l'any passat

El sector creu que només es notaria si la moneda britànica es devalués molt

Catalunya espera rebre aquest 2016 dos milions de turistes britànics, 200.000 més que l'any passat. El Brexit, doncs, de moment i a curt termini no espanta, perquè els britànics “fan vacances si o sí”, assegura el director de l'Agència Catalana de Turisme (ACA), Xavier Espasa. Espasa creu que només hi hauria una davallada substancial de visitants anglesos “si la lliura es devalués molt, com va passar la temporada 2006-2007, que va caure un 40%, i aleshores sí que el nombre d'aquests turistes va caure molt”. “Però estaríem parlant d'una altra cosa”, diu. En principi, doncs, si la lliura només es devalua d'un 10% a un 12%, com marquen les previsions, els britànics “vindran igual i gastaran pràcticament el mateix”, manté Espasa. I què gastaran: doncs uns 140 euros per persona i dia.

Els britànics –el segon mercat emissor després dels francès– són uns turistes molt previsors i particulars i operadors turístics compren les seves vacances amb “entre dos i i cinc mesos d'antelació”, segons explica Xavier Roig, president de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda, que assegura que d'aquesta manera “s'aprofiten de descomptes i ofertes molt avantatjosos”. La temporada d'aquest any, doncs, ja està lligada. “Segur, segur que aquest any no hi haurà cap tipus de conseqüència i a mitjan termini tampoc”, es mostra convençut Xavier Roig.

“El britànic és un mercat molt fort, també fora dels països de la Unió Europea, per tant, que el Regne Unit en surti creiem que, en principi, no afectarà”, assegura Carlos Capilla, director del Patronat de Turisme de Salou. “L'anglès és el quart país emissor del món. Són els primers turistes d'anar, per exemple, a Tailàndia. I allà, tot i que els cal un visat, hi van igualment. Encara que els calgués passaport per venir aquí i no només el carnet d'identitat, no canviaria res. No hem de patir gens”, manté Capilla. L'hoteler està convençut que el Regne Unit negociarà amb la UE algun tipus d'estatus turístic.

Pel sector turístic, hi ha una cosa molt més important que el fet que el Regne Unit formi o no formi part de la UE pel que fa al turisme, que és l'estabilitat política. Desestabilitzats països com Turquia, el Marroc i Tunísia que, com Catalunya, ofereixen cultura i sol i platja, que és el que més busquen els britànics, el nostre país és una destinació assegurada.

“És veritat que és un visitant que ve, sobretot, pel sol i la platja, però cada vegada més comença a fer visites culturals i a l'interior”, manté el director de l'Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa. De mitjana, el britànic s'està al nostre país entre quatre i cinc dies. “També és un turista de caps de setmana llargs o de tres dies”, diu. Majoritàriament, s'allotgen en hotels. “És un client molt fidel i, majoritàriament, repeteix”, diu Espada. “El britànic és un turista històric al nostre país. No deixarà de ser-ho”, afirma el president de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda, Xavier Roig. “Els britànics com que estan en una illa necessiten sortir. Això no canviarà.” “Encara que aquest any es devalués una mica la lliura, si no hi ha un desastre... no canviarà res i gastaran igualment”, considera Carlos Capilla, director del Patronat de Turisme de Salou.

“Tampoc canviarà l'interès dels catalans d'anar a Londres, ja que aquesta capital és la més turística del món i estem convençuts que en cap cas no demanaran visats ni res per l'estil, per tant, continuarà sent un punt d'atracció molt important”, explica Martí Sarrate, president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges, ACAV. És més, si la lliura es devalués una mica, “encara hi hauria més catalans disposats a anar al Regne Unit”.

LES XIFRES

140
euros
per persona i dia són els que es gasta cada ciutadà britànic que visita Catalunya.
5
dies
és la durada mitjana de l'estada dels turistes del Regne Unit a Catalunya.

Fan la campanya ‘Catalunya is your home' a Londres

Des de fa deu dies un munt de taxis i autobusos de Londres llueixen cartells on diu: Catalunya is your home. És la nova campanya de la Generalitat per insistir als britànics sobre les meravelles de casa nostra: costa i interior, platja i ciutat. La Generalitat ja tenia previst fer aquesta campanya publicitària per promocionar Catalunya al Regne Unit, però el cert és que després que els britànics decidissin votar sortir de la Unió Europea “aquesta campanya s'ha reforçat”, explica el director de l'Agència Catalana de Turisme, ACA, Xavier Espasa, perquè, insisteix, “volem que vinguin”. “Hem invertit 800.000 euros per fer aquesta campanya, per donar aquest missatge al mercat britànic, que és el segon més important que tenim i que fa molts anys que ens és fidel”, assegura. La campanya continuarà fins a final de mes i és una de les moltes que el govern de la Generalitat de Catalunya fa arreu del món per tal de donar a conèixer el nostre país. “Aquest any també insistim molt en el tema gastronòmic, ja que entre el públic britànic, com a la resta de visitants, cada cop interessa més” insisteix Espasa. Aquest any Catalunya ha estat declarada Regió Europea de la Gastronomia. És un reclam més.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.