Política

Eleccions 26-j

Xoc de trens en campanya

El corredor mediterrani i les deficiències en la xarxa convencional protagonitzen el foc creuat entre partits

Crítiques a En Comú per haver desenterrat l'eix pirinenc i al PP per haver culpat els lladres de coure de les avaries

El corredor mediterrani ferroviari i les deficiències a la xarxa de rodalies i regionals. Dues de les reivindicacions catalanes més històriques i recurrents davant el govern estatal han tornat al debat polític i van coincidir ahir com a arma llancívola de la campanya del 26-J per constatar, en tot cas, que segueixen sense solució.

L'ambigüitat de l'aposta de Podem pel corredor mediterrani –que tan sols apareix al programa en l'apartat genèric d'actuacions previstes a Múrcia, i en canvi sí que recull amb veu pròpia la millora de l'eix València-Saragossa i ressuscita la travessia transpirinenca pel túnel aragonès de Canfranc, un projecte defensat amb ungles i dents pel PP i el PSOE però que la UE ja va enterrar– ha donat munició a les crítiques de la resta de partits, fins al punt que Pablo Iglesias i Xavier Domènech van haver de signar ahir un article a La Vanguardia per aclarir la seva aposta per un eix que consideren “l'exemple més flagrant” del model centralista en infraestructures i que significa “una gran oportunitat” per als territoris mediterranis.

L'article, això sí, evita qualificar de “prioritari” l'eix, condició tanmateix que sí que li va atribuir el mateix Domènech des de l'estació de Terrassa Nord, on va presentar ahir un programa d'infraestructures basat en el compliment de les xifres d'inversió de l'addicional tercera de l'Estatut, bandejada pel govern de Rajoy. En Comú Podem, a més, vol aturar totes les obres de noves línies del TAV a l'Estat, en espera de fer-ne un estudi de viabilitat conjunt, que podria acabar en la conversió d'algunes en trams de menor velocitat, fet que entronca amb l'aposta per la xarxa convencional. A més, reclamen la cessió a les comunitats, amb participació de les ciutats, de la gestió de ports i aeroports, que ara centralitza l'Estat.

Les explicacions, en tot cas, no van convèncer ningú. Des d'una altra estació, la de Sants a Barcelona, el candidat d'ERC, Gabriel Rufián, va constatar que les cartes que escriguin li semblen “molt bé, però contradiuen el que diu el seu programa”, abans de recordar que “el que més s'assembla a un espanyol de dretes és un espanyol d'esquerres”. Francesc Homs, de CDC, va recalcar que “no té justificació” econòmica defensar el corredor central davant del mediterrani, mentre el partit reivindicava la connexió de l'eix cap a Ponent per mitjà de l'autovia A-27 i l'adopció de l'ample europeu a la línia Reus-Lleida. Juan Carlos Girauta, de C's, reiterava el suport al corredor i es preguntava com Podem se n'havia oblidat al programa per reivindicar-ho després en un article. “Són uns improvisadors i diuen el que la gent vol sentir”, va lamentar.

Fins i tot el candidat popular Jorge Fernández Díaz retreia a En Comú Podem que no hagi inclòs el corredor en el programa, mentre que el PP sí que hi creu “absolutament”. Per això indicava que des del 2012 s'hi han destinat 6.237 milions i que, “amb més o menys intensitat, tots els trams estan en una fase d'execució”. És clar que, com va denunciar fa dies al Parlament el diputat de JxSí Germà Bel, gran part d'aquesta inversió pressupostada, però no sempre executada, va a línies de passatgers o mercaderies que de fet connecten amb Madrid, mentre els trams Tarragona-Castelló i Alacant-València continuen sense fer-se.

Fernández Díaz, en tot cas, també va desencadenar l'altra gran polèmica del dia. Després que les últimes setmanes s'hagin reproduït els retards a la xarxa convencional per avaries en la infraestructura o la vaga de maquinistes, el ministre se'n va desentendre i va dir ahir a RAC1 que la major part són causats per robatoris de coure que fan “màfies” que actuen arreu del món. La mateixa ministra de Foment, Ana Pastor, presumia la vigília de l'“esforç” del seu govern, amb 287 milions en obres acabades i uns 700 més en marxa.

Tot plegat no va calmar ningú, al contrari. Domènech, per a qui els problemes “es podrien pagar amb la caixa B del PP”, es queixava que la xarxa ha quedat “absolutament antiga i obsoleta” per l'abandó en les inversions, que en el període 2008-2015 només van arribar a mil dels 10.000 milions previstos. “Afirmacions com aquestes es curen agafant un tren de rodalies cada matí, cosa que el senyor ministre deu fer 30 anys que no fa”, ironitzava també Rufián sobre el ministreEl vicepresident del govern i president d'ERC, Oriol Junqueras, recriminava que les inversions del govern espanyol els últims anys han estat “zero” tot i les promeses. Fins i tot va retreure que “els únics esforços” per desencallar projectes com ara la connexió ferroviària en ample europeu del port de Barcelona, certificada finalment dimarts per Pastor, han estat possibles perquè Ferrocarrils de la Generalitat ha cedit algunes vies.

CDC també es va queixar ahir del mal estat i l'escassa inversió en la xarxa, que fins i tot des de fa setmanes està provocant una vaga dels treballadors d'Adif a Tarragona.

LES FRASES

[El corredor mediterrani] serà una prioritat central del nou govern del canvi que sortirà del 26-J
Xavier Domènech
Candidat d'En Comú Podem
Tu pots invertir tot el que vulguis, però un robatori de coure col·lapsa la xarxa, i passa contínuament
Jorge Fernández Díaz
Candidat del PP
No té ni idea de com funciona la xarxa de rodalies; les inversions del govern espanyol han estat zero
Oriol Junqueras
President d'Erc
Montilla va signar amb l'Estat un pla de rodalies de 4.000 milions el 2008. No se n'han invertit ni 400
Artur Mas
President de CDC
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.