Trànsit perseguirà el mòbil al volant amb helicòpter
El conseller d'Interior anuncia mesures de xoc per reduir la mortalitat fins a un 50% en deu anys
Les distraccions van ser la causa del 31% dels accidents amb morts i ferits durant el 2015
El 31% dels accidents amb morts i ferits que es van registrar a les carreteres catalanes l'any passat van ser fruit d'una distracció. Aquesta evidència i la constatació que els conductors fan cada vegada més un ús imprudent del mòbil ha portat a la conselleria d'Interior a incrementar les mesures per controlar-ho. Una d'elles és la utilització “de forma sistemàtica” de l'helicòpter del Servei Català de Trànsit per detectar i denunciar les persones que parlin o enviïn Watsapp mentre condueixen. La mesura es complementarà amb la instal·lació de més càmeres de control a les carreteres amb aquesta finalitat.
El conseller d'Interior, Jordi Jané, es va mostrar ahir “molt preocupat” davant les dades de sinistralitat i va assenyalar el mòbil com a màxim responsable. “És molt perillós i en aquests moments representa la primera causa de morts o ferits greus a Catalunya”, va destacar.
Fins ara, l'helicòpter de Trànsit, que surt com a mínim una vegada al dia durant tot l'any, vigilava “de manera puntual” aquestes infraccions. A partir d'ara, segons va avançar Jané, “hi focalitzaran l'atenció”, ja que “des de l'helicòpter es veu perfectament si un conductor utilitza el mòbil, el cotxe i la matrícula. Per tant, els veurem i els denunciarem”.
El setge a l'ús del mòbil al volant no va ser, però, l'única mesura per reduir la sinistralitat que va presentar ahir Jané. El conseller va anunciar un pla de xoc amb nou punts més, que té com a objectiu frenar el repunt de sinistralitat que s'ha registrat el 2015 i reduir un 50% la mortalitat a les carreteres catalanes en deu anys (del 2010 al 2010).
Una vegada més, un dels principals cavalls de batalla serà l'excés de velocitat, que és la causa del 17% dels accidents amb morts i ferits. En aquest sentit, Jané va anunciar la incorporació al llarg de l'any de 9 radars mòbils de nova tecnologia, la posada en marxa d'un nou radar sancionador a l'helicòpter del Servei Català de Trànsit i la instal·lació de nous radars de tram, que se sumaran als 187 fixos que existeixen actualment.
També s'incrementarà el nombre de controls de drogues i alcohol, tenint en compte que des de l'any 2010 més d'un terç de les víctimes mortals havien consumit substàncies (alcohol, drogues o psicofàrmacs) que afectaven la percepció de risc.
I, més enllà de campanyes concretes de prevenció i del desplegament d'un programa orientat a la gent gran, des d'Interior es va anunciar una especial acció de vigilància i control a les demarcacions de Tarragona, amb un augment de la sinistralitat mortal del 60% respecte al 2014, i Lleida, amb un 24% més de morts i ferits greus.
D'altra banda, ahir mateix Abertis va fer públic un comunicat per destacar que a les seves autopistes (AP-7 la Jonquera-Tarragona, AP-2 Saragossa-el Mediterrani, C-33 Barcelona-Montmeló, C-32 Castelldefels-el Vendrell, i C-32 Montgat-Blanes) s'ha reduït el nombre d'accidents mortals respecte a l'any 2005 en un 68%.
Creix un 25% la mortalitat respecte al 2014
L'any 2015 van morir 176 persones a les carreteres catalanes. Aquesta xifra, que no inclou les 85 víctimes mortals en zona urbana, representa un increment del 25,7% respecte a l'any 2014.
Pel que fa a la sinistralitat amb morts i ferits, va créixer un 43,33% en divendres i un 36,9% en diumenge. Aquests increments s'associen, segons destaca l'estudi presentat ahir, a un augment de la mobilitat d'oci.
Per franja horària, es produeix un increment del 36% de la sinistralitat greu i mortal a la nit, associada sovint al consum d'alcohol i drogues i per demarcacions augmenta la xifra de víctimes mortals i ferits greus a totes menys a la de Barcelona.
Per vies, l'N-340 és la carretera on hi ha hagut més accidentalitat mortal i, en canvi. la C-55 destaca com a cas d'èxit de reducció de sinistres amb víctimes mortals.
Pel que fa al tipus de vehicles, els accidents greus i mortals on hi intervé una motocicleta tornen a augmentar, gairebé un 10%, i se situen en valors similars als que hi havia el 2010. També augmenta el nombre de vianants implicats en sinistres.