Societat

Sabotatge i caos a l'AVE

El tall d'uns cables, claus per a les comunicacions i la seguretat dels trens, paralitza durant tot el matí la línia d'alta velocitat

La incidència afecta 13.000 passatgers de 40 combois diferents

Sabotatge a primera hora del matí i caos general a l'hora punta de la línia d'alta velocitat que uneix Catalunya amb Madrid. Les 13.000 persones que ahir es van veure afectades pel tall del servei de l'AVE entre les set i un quart d'onze del matí va ser víctimes d'una acció premeditada que perseguia l'objectiu de paralitzar el servei de l'alta velocitat.

Des de l'empresa Adif, gestora de la infraestructura ferroviària, i des dels Mossos d'Esquadra es va parlar de “sabotatge” i quasi es va descartar la possibilitat que la irrupció d'uns desconeguts a les vies del tren, al seu pas pel municipi de la Granada del Penedès, respongués a l'acció d'uns lladres. La raó és molt clara; qui fos que perpetrés l'acció no es va emportar res de valor.

La incidència, localitzada al quilòmetre 568, va consistir en el tall de tres cables de fibra òptica que són claus per al bon funcionament del servei, ja que transporten les dades de comunicació i seguretat que entre altres coses activen els canvis de via i el sistema semafòric; tallant-los, els trens no poden circular.

Aquests cables discorren a un costat i un altre de la via amagats dins unes canalitzacions de formigó de fàcil accés. Hi ha quatre cables de comunicació, dos per cada sentit. Un és el principal i l'altre té la funció de suplir aquest primer si té una avaria. Els sabotejadors van tallar completament tres d'aquests quatre cables i parcialment el quart. També van tallar el que es coneix com a cable de presa de terra, que és de coure, i se'n van emportar 25 centímetres, tant com per fer-se una polsera de mà.

Els lladres que actuen a les vies de tren tenen com objectiu prioritari el robatori de coure i és molt rar que es fixin en la fibra òptica. Aquest fet també avala la tesi del sabotatge.

El lloc on es va actuar és un indret de fàcil accés, a tocar d'una carretera, circumstància que fa pensar que qui va tallar el cable sabia perfectament on anava. Per accedir a la via van haver de fer un forat de poc més d'un metre a la tanca metàl·lica que delimita la instal·lació.

La pèrdua de comunicacions va ser total entre Vilafranca i Figueres; per tant en aquest tram no hi va poder circular cap tren. Entre Madrid i Tarragona es va produir un efecte dominó i els trens es van anar aturant a les estacions del recorregut –Camp de Tarragona, Lleida, Saragossa— davant la impossibilitat de poder seguir avançant.

Tot i que el servei ferroviari es va restablir a quarts d'onze del matí, a les tres de la tarda els tècnics encara treballaven al lloc dels fets.

LES XIFRES

350
robatoris
s'han produït a les vies de tren d'Adif a Catalunya des de principi d'any fins avui.
70
per cent
del material robat a les vies és cable de coure. També es roben travesses i altres peces de metall.
25
centímetres
de coure és tot el material que ahir es va trobar a faltar al lloc on es van tallar els cables.

Pastor exigeix als Mossos, Vila exigeix “excel·lència”

La ministra de Foment, Ana Pastor, va dirigir-se ahir als Mossos d'Esquadra, a qui va demanar que “col·laborin de forma intensa per tal que aquest tipus de successos –en relació al tall del cablejat de la línia de l'AVE– no tornin a passar”. La ministra va recordar l'alt volum de robatoris que es produeixen a les vies de tren de Catalunya i que, segons va detallar, suposen el 50% de tot l'Estat. Fa uns mesos, en ocasió d'un robatori de coure, la ministra va relacionar l'alt volum de successos que es produeixen a Catalunya amb un suposat relaxament dels Mossos en aquest àmbit concret, circumstància que va provocar tensió entre l'administració catalana i l'espanyola.

Aquesta tensió es va tornar a viure ahir, com ho demostren les declaracions del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que va qualificar de “molt greu” el col·lapse en el servei de l'AVE i es va mostrar molt sorprès per l'envergadura de la incidència. En declaracions a l'emissora RAC1, el conseller va criticar el fet que “un servei que presumeix d'excel·lència no tingui els mitjans per garantir un servei de mínims quan passa una cosa així”. El conseller va criticar la falta d'informació i va fer evident que Adif no havia explicat encara al govern de la Generalitat què havia passat.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.