Societat

Guerra a Europa

Bakú i Kíiv atribueixen la caiguda de l’avió al Kazakhstan a la defensa antiaèria russa

El Kremlin demana no treure conclusions precipitades i insta a esperar al final de la investigació

Experts brasilers se sumaran demà sobre el terreny a l’anàlisi de l’aparell sinistrat

L’avió d’Azerbaijan Airlines (AZAL) que dimecres es va estavellar al Kazakhstan hauria patit l’impacte d’un míssil antiaeri rus quan volava sobre Txetxènia, segons l’Azerbaidjan i Ucraïna.

L’aparell, que volava de Bakú (Azerbaidjan) a Grozni (Txetxènia) amb 67 persones a bord –62 passatgers i cinc tripulats– va demanar aterrar d’emergència a Akhtau (Kazakhstan) per un error del sistema de control, però es va estavellar durant l’aterratge. Les primeres hipòtesis sobre l’incident van apuntar ahir a una explosió d’un baló d’oxigen a bord de l’avió o a un xoc amb un estol d’ocells.

Però dues fonts del govern de Bakú han afirmat a l’agència Efe, sota la condició de l’anonimat, que el vol 8432 d’AZAL va rebre l’impacte de la metralla d’un míssil terra-aire rus quan era a l’espai aeri de Grozni, el seu punt de destinació. A més, les fonts han confirmat que les autoritats russes no van permetre l’aterratge d’emergència que els pilots de l’avió sinistrat van demanar a aeroports russos i el van desviar cap al Kazakhstan, obligant-lo a volar sobre les aigües del mar caspi.

Segons l’agència progovernamental Caliber.Az, el míssil que va assolir l’avió va ser un Pantsir-S. El mateix mitjà explica que fonts russes han reconegut que les defenses antiaèries intentaven en el moment del succés abatre drons ucraïnesos sobre Txetxènia, per on passava la ruta de l’avió d’AZAL.

De fet, l’aparell va sobrevolar Grozni quan la capital txetxena estava en alerta per un atac amb drons i les defenses antiaèries disparaven contra qualsevol cosa que sobrevolés la ciutat. El vol va ser desviat a Akhtau després de negar-li el permís per aterrar, primer, a l’aeroport de Grozni, que era la seva destinació, i després al de la ciutat russa de Makhatxkalà.

El cap del Centre de Lluita contra la Desinformació del Consell de Seguretat Nacional d’Ucraïna, Andríi Kovalenko, ha assenyalat que els forats que es veuen a les restes del fuselatge de l’aeronau, així com les armilles perforades i altres danys que s’observen en imatges enregistrades pels passatgers, no podrien haver estat provocats per ocells, com va informar inicialment l’Agència Federal de Transport Aeri de Rússia, sinó per la metralla d’un projectil. A parer seu, l’Embraer 190 d’AZAL “va ser enderrocat pel sistema de defensa antiaèria de Rússia”.

Segons Kovalenko, “Rússia hauria d’haver tancat l’espai aeri sobre Grozni, però no ho va fer”. “L’avió va ser danyat pels russos i enviat cap al Kazakhstan, en comptes de realitzar un aterratge d’emergència a Grozni i salvar vides”, ha afirmat el militar ucraïnès. “En una paraula: Rússia”, ha reblat. Segons ell, només la professionalitat dels pilots ha evitat més víctimes i ha impedit que Rússia converteixi aquest incident en una provocació contra Ucraïna. Kovalenko ha afirmat que Moscou farà tot el possible per ocultar la seva pròpia responsabilitat en l’accident aeri.

Diversos blocaires militars russos, que acostumen a tenir fonts fiables, han apuntat també a què l’avió va ser enderrocat per les defenses antiaèries, explica Efe.

El portaveu del Kremlin, Dmitri Peskov, ha subratllat aquest dijous que cal esperar “fins que acabi la investigació” abans de treure conclusions. “Seria un error formular hipòtesis abans de les conclusions de la investigació. Nosaltres, per suposat, no ho farem i ningú ho hauria de fer”, ha indicat Peskov a la seva roda de premsa telefònica diària.

El president del senat del Kazakhstan, Maulen Ashibayev, també ha fet una crida a no treure conclusions precipitades sobre les causes de l’accident. En declaracions als mitjans, ha qualificat de “conjectures” i “declaracions sense fonament” els comentaris sobre el possible impacte de metralla a l’aparell sinistrat.

De la seva banda, la portaveu de l’Aliança Atlàntica, Farah Dakhlallah, ha demanat avui que es faci “una investigació exhaustiva” sobre l’accident, en el qual han mort 38 persones. El Ministeri de Sanitat del Kazakhstan han informat que dos dels 29 supervivents es troben en estat d’extrema gravetat i onze més, greus.

El portaveu de la fiscalia general d’Azerbaidjan, Kanan Zeinalov, ha assegurat que els seus especialistes i els del Kazakhstan treballen conjuntament per intentar esclarir les causes de la tragèdia.

Està previst que demà divendres arribin a Kazakhstan experts de les autoritats aeronàutiques del Brasil i de la companyia brasilera Embraer (fabricant de l’avió sinistrat) per sumar-se a la recerca, segons ha informat l’oficina de premsa del govern kazakh.

La companyia AZAL ha suspès tots els seus vols a Grozni i Makhatxkalà fins que no es determinin els motius de l’accident.

Troben les caixes negres

Les autoritats del Kazakhstan han anunciat aquest dijous la troballa de les caixes negres de l’avió d’Azerbaijan Airlines (AZAL) que es va estavellar el dia de Nadal a prop d’Akhtau. “Durant la inspecció del lloc de l’accident han estat descoberts dos registradors de vol, que seran lliurats al Departament d’Investigació d’Accidents Aeris”, ha explicat el fiscal de transport de la regió de Mangistau, Abilaibek Ordàev.

Segons fonts kazakhes, especialistes de l’empresa brasilera Embraer, fabricant de l’avió, col·laboraran en el desxifrat de les caixes negres.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.