Política

europa

Brussel·les aprova els aranzels als cotxes elèctrics xinesos

La mesura es preveu que entri en vigor aquest pròxim dijous després de fracassar les negociacions amb la Xina i afectarà empreses com SAIC, BYD, Geely o Tesla

La Comissió Europea ha aprovat aquest dimarts la imposició de nous aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina després que les negociacions amb el govern xinès hagin acabat sense acord.

Segons queda detallat en una decisió publicada per l’executiu comunitari aquest dimarts, Brussel·les aplicarà un gravamen del 35,3% a l’empresa estatal SAIC, d’un 18,8% a Geely, d’un 17% a BYD –el major exportador xinès de vehicles elèctrics– i d’un 7,8% a Tesla.

Els nous aranzels, que se sumaran al gravamen del 10% que la UE ja aplica a les importacions de vehicles elèctrics de bateria, es publicaran al Diari Oficial de la UE aquest pròxim dimecres i entraran en vigor l’endemà dijous, amb una vigència de cinc anys.

A més, Brussel·les també imposarà el gravamen més elevat, d’un 35,3%, a totes aquelles companyies que no hagin col·laborat en la investigació oberta per l’executiu comunitari l’octubre del 2023. Per les companyies que la CE consideri que han col·laborat amb la investigació, el gravamen serà d’un 20,7%.

La decisió de l’executiu comunitari arriba després que la investigació constatés que les ajudes del govern xinès a la indústria automobilística del país perjudicaven els productors europeus.

Segons les conclusions de la investigació, les empreses xineses es beneficien de “subsidis injustos” al llarg de tota la cadena de subministrament, generant “amenaces de danys econòmics” als productors de cotxes elèctrics de la UE.

Fracàs en les negociacions amb la Xina

La UE i la Xina han negociat fins a últim moment un possible acord sobre els aranzels abans de la data límit establerta per l’executiu comunitari per aplicar els gravàmens, que era aquest pròxim 30 d’octubre.

L’última reunió feta pública entre el vicepresident de l’executiu comunitari, Valdis Dombrovskis, i el ministre de Comerç xinès, Wang Wentao, es va produir el passat divendres i va concloure amb un comunicat en què les parts reiteraven el seu compromís per assolir “una solució acordada” a la disputa, dins les regles de l’Organització Mundial del Comerç (OMC).

Tanmateix, no s’ha arribat a un acord i la CE ha tirat endavant amb la seva proposta. Fonts comunitàries han afirmat que, tot i que els nous aranzels són definitius, les converses amb Pequín es mantindran obertes per trobar una solució acordada.

La decisió de la CE arriba després que el passat 4 d’octubre els 27 estats membres votessin dividits la proposta de l’executiu comunitari d’augmentar els aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina. La mesura va obtenir 10 vots a favor, 5 en contra i 12 abstencions. Espanya és un dels països que es va abstenir. En un comunicat posterior a la votació dels estats membres, la CE va assegurar que havia rebut els “suports necessaris” per tirar endavant la mesura.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.