Infraestructures i Serveis
Alcaldes i usuaris afectats pel tall ferroviari exigeixen millores al pla alternatiu
El director del Rodalies, Antonio Carmona, defensa que s’estan analitzant millores per “ajustar” el servei
“Fer modificacions no és tan ràpid com ens agradaria per la complexitat que suposa”, diu
Els alcaldes i els usuaris dels municipis afectats pel tall ferroviari del sud han exigit al director de Rodalies, Antonio Carmona, millorar el pla alternatiu que es va posar en marxa l’1 d’octubre amb motiu de les obres del corredor mediterrani que es fan al túnel de Roda de Berà. El responsable ha assegurat, a la trobada mantinguda aquest dilluns amb el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Santiago Castellà, i representants dels municipis afectats i entitats que ja estan estudiant com “ajustar” el servei per “millorar l’oferta ferroviària”.
Els batlles, en la línia de les declaracions i queixes expressades al llarg de la primera setmana, han demanat que s’incrementi el nombre de busos que van directes a Barcelona, que es garanteixi la puntualitat del servei i que es prioritzin els trens de passatgers per davant dels de mercaderies, així com els regionals envers els de rodalies. Aquesta darrera, per exemple, és una de les reclamacions fetes per l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita. Després de la trobada, ha apuntat que “la solució que s’ha donat per a Reus és la millor” però, en tot cas, “cal garantir que funcioni”. L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha valorat “relativament bé” el servei ofert pels autobusos durant l’última setmana. Ha estat, però, més taxatiu, amb el servei ferroviari: “No està funcionant bé”. L’alcalde de Calafell, Ramon Ferré, ha indicat: “Estem recollint les queixes de la ciutadania i estem preocupats. Calen solucions ja mateix i els municipis n’estem plantejant algunes que no haurien de representar cap gran dificultat”.
Per la seva banda, un dels portaveus de la Plataforma Dignitat a les Vies, Adrià Allo, ha lamentat que els usuaris “no poden fer una valoració positiva”, ja que els retards han superat els 30 minuts en la majoria dels casos. “No ens podem permetre en les nostres vides aquests retards”, ha afegit. El portaveu de l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, ha exigit a Rodalies que “es millori la fiabilitat dels trens”.
L’anàlisi de Rodalies
El director de Rodalies Renfe, Antonio Carmona, ha assegurat després de la reunió que “s’estan analitzant possibles millores” per “afinar” i “ajustar” certes mesures que permetin la millora de l’oferta. Segons el responsable, han coincidit “en línies generals” en l’anàlisi i les demandes fetes pels municipis i entitats i ha recordat: “Fer modificacions no es tan ràpid com ens agradaria per la complexitat que suposa”. Tot i això, ha assegurat que es continua treballant de forma continuada amb Adif, Territori i els ens municipals i entitats. “Esperen consolidar les xifres per decidir quines mesures es poden aplicar al servei alternatiu i altres mesures a altres punts”, ha dit. Carmona ha reconegut la disminució de l’afluència de passatgers tot i que encara no s’han donat xifres.“Nosaltres hem dissenyat aquest pla alternatiu amb 611 expedicions i 30.500 places diàries en autobusos. Si veiem que hi ha menys punts utilitzats, podem redistribuir-los d’una altra manera, però no reduir el nombre d’autobusos”, ha assegurat Carmona. Pel que fa al col·lapse que ha viscut la línia R2 Sud des que es va posar en marxa el pla alternatiu, el director de Rodalies ha valorat l’opció que tots els combois d’aquesta línia que surten des de Sant Vicenç de Calders ho facin amb doble composició “per evitar aquesta situació”.