unió europea
Una UE dividia dona via lliure als aranzels al cotxe elèctric xinès
Deu estats membres hi ha votat a favor, cinc en contra, entre ells Alemanya, i dotze s’han abstingut
La Unió Europea (UE) ha decidit fer definitius els aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina, en vigor de forma provisional des del juliol passat, després d’una votació que ha evidenciat una certa divisió entre els governs dels Vint-i-set estats membres. Concretament, la votació d’aquest divendres s’ha tancat amb deu vots a favor de la proposta de la Comissió Europea (CE) de mantenir les taxes, cinc en contra i dotze abstencions. Alemanya ha estat un dels països europeus que s’han situat en el grup contrari, que tem que les taxes duaneres puguin desencadenar una guerra comercial amb la Xina. En canvi, l’Estat francès o Itàlia hi han votat a favor. L’Estat espanyol, per la seva banda, és un dels estats que s’han abstingut en la votació.
Tot i aquesta divisió, la CE ha obtingut l’aval per aplicar gravàmens de fins a un 35,3% al grup SAIC, d’un 18,8% a Geely, d’un 17% a BYD –el major exportador xinès de vehicles elèctrics– i d’un 7,8% a Tesla. Els nous aranzels –que se sumaran als d’un 10% ja existents– es publicaran al Diari Oficial de la UE el pròxim 30 d’octubre i entraran en vigor l’endemà, amb una vigència de cinc anys.
En un comunicat posterior a la votació, el govern comunitari ha fet valdre que ha rebut “els suports necessaris”, però ha afirmat que continuarà negociant amb Pequín per trobar una solució dialogada a la disputa i, si fos el cas, retirar els aranzels.
La imposició de taxes a la importació de vehicles elèctrics xinesos fabricats a la Xina busca protegir els fabricants europeus de les ajudes d’estat que dona Pequín al sector i que Brussel·les les veu com a “competència deslleial”.
D’acord amb les conclusions de la investigació de l’executiu comunitari, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de “subsidis injustos” al llarg de tota la cadena de subministrament, generant “amenaces de danys econòmics” als productors de cotxes elèctrics de la Unió.