Tecnologia
Els aeroports d’Àsia i el Pacífic recuperen la normalitat
Algunes companyies acumulen retards i cancel·lacions derivades de l’afectació per la caiguda dels sistemes informàtics a nivell global
Entitats de consumidors anuncien reclamacions per danys
El món es recupera aquest dissabte del col·lapse tecnològic global d’ahir divendres, que ha afectat activitats essencials arreu del món, com els transports, la banca, sistemes de pagament, les telecomunicacions, els mitjans de comunicació o els serveis sanitaris, entre altres.
Un dels sectors més afectats per l’“apagada informàtica més gran de la història”, en paraules de l’expert en ciberseguretat Troy Hunt, ha estat l’aeri, amb milers de vols endarrerits o cancel·lats a tots els continents, amb especial incidència a Amèrica del Nord, Europa, Àsia i Oceania.
Aquest dissabte, diverses aerolínies i aeroports del Sud-est Asiàtic han assegurat que els seus sistemes ja s’han recuperat gairebé del tot. En un comunicat a les xarxes socials, l’aeroport Changi de Singapur ha informat que les operacions han tornat a la normalitat, malgrat que encara hi ha algunes aerolínies han de fer la facturació de les maletes de manera manual. “Als passatgers afectats, els demanem paciència i comprensió”, afegeix el missatge.
L’Aeroport de Suvarnabhumi a Bangkok ha difós un comunicat semblant per anunciar la recuperació del sistema des de primeres hores de la matinada.
Aerolínies com Singapur Airlines han anunciat la recuperació del funcionament dels seus sistemes. Però altres, com la filipina Cebu Pacific encara han comunicat avui algunes cancel·lacions. La companyia malàisia Air Àsia ha mantingut la recomanació als viatgers d’arribar a l’aeroport amb almenys tres hores d’antelació.
A Austràlia, un dels països més afectats per la incidència, els aeroports de Sídney i Melbourne a Austràlia també tornen a funcionar amb normalitat, però encara hi ha alguns vols afectats. L’Aeroport de Sídney ha aconsellat als viatgers que consultin les companyies aèries abans de viatjar. Les autoritats de l’aeròdrom de Melbourne han explicat que els passatgers ja poden tornar a utilitzar amb normalitat els sistemes per embarcar. Però han avisat que hi pot “un augment de la congestió dels passatgers avui a les terminals” perquè les aerolínies encara han d’atendre “els passatgers afectats pels retards” d’ahir. L’aerolínia australiana Jetstar, que ha afirmat que els seus sistemes informàtics tornen a funcionar, ha alertat de la possibilitat de retards “a causa de les cancel·lacions d’ahir”.
Nombroses empreses australianes, inclosos bancs, botigues, sistemes de pagament i aerolínies, s’han vist afectades per les incidències provocades en ordinadors amb el sistema operatiu de Microsoft per una actualització defectuosa de la plataforma de ciberseguretat CrwodStrike.
L’Associació Espanyola de Consumidors (Asescon) ha avançat aquest dissabte que reclamarà els perjudicis ocasionats als consumidors per l’apagada informàtica d’aquest divendres. “Independentment de la culpabilitat o no del que ha passat, les empreses han d’indemnitzar pels perjudicis ocasionats”, ha subratlla Aescon en un comunicat. Segons l’associació, el consumidor té dret que se li abonin les possibles despeses extraordinàries en què hagi hagut d’incórrer pels retards i cancel·lacions de vols. L’entitat afegeix que es podrien reclamar eventuals problemes o danys econòmics derivats de les incidències en els sistemes de pagament. L’associació ha assegurat que ha rebut centenars de consultes.