Economia

uNIÓ eUROPEA

Brussel·les comunica a la Xina la intenció d’imposar aranzels de fins al 38,1% als cotxes elèctrics

La Comissió Europea (CE) ha anunciat aquest dimecres a la Xina la decisió d’imposar aranzels de fins al 38,1% a la importació dels vehicles elèctrics fabricats al país asiàtic. Brussel·les justifica la mesura per compensar els “perjudicis econòmics” que suposen per als fabricants europeus els “subsidis injustos” de Pequín als seus fabricants. L’executiu comunitari ha concretat en un comunicat que els aranzels anirien des del 17,4% al fabricant BYD –el principal grup xinès– fins al 38,1% a SAIC, passant per un 20% a Geely.

Brussel·les ha donat a conèixer la seva intenció a partir de les conclusions preliminars de la investigació que va iniciar el passat octubre en detectar l’entrada de gairebé 200.000 vehicles entre l’octubre del 2023 i el gener del 2024, el que representa un increment de l’11% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Segons els resultats inicials, tota la cadena de subministrament de vehicles elèctrics es “beneficia en gran mesura de les subvencions injustes a la Xina” i presenta “una amenaça clarament previsible i imminent a la indústria de la UE”.

A banda de les tres companyies investigades, la CE ha comunicat la seva intenció d’imposar una taxa mitjana del 21% a altres fabricants xinesos que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació, però que no hi estaven incloses, i una més elevada del 38,1% a d’altres empreses que no han col·laborat amb l’executiu comunitari.

La Comissió ha afegit que l’empresa nord-americana Tesla podria rebre un aranzel calculat de manera individual, després de la petició d’un dels fabricants xinesos.

La decisió ja ha estat comunicada a totes les parts, entre les quals les autoritats xineses, els fabricants europeus i els estats membre, però la seva aplicació, que és provisional, entrarà en vigor el 4 de juliol. Els aranzels podrien variar en cas que les companyies argumentin motius “suficients”. Brussel·les continuarà negociant amb les autoritats xineses una possible solució i, si no arriba, els aranzels podrien ser definitius a partir de novembre.

No obstant això, la mesura requereix el vistiplau dels vint-i-set països de la Unió, que estan dividits al respecte. El govern francès és favorable a l’aplicació dels aranzels als cotxes elèctrics xinesos i l’alemany lidera els països que s’oposen a la mesura.

El vicepresident econòmic de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis, ha assegurat en un missatge a les xarxes socials que “el nostre objectiu no és tancar el mercat de la UE als vehicles elèctrics xinesos, sinó garantir que la competència sigui justa”.

Protesta de Pequín

El Ministeri de Comerç de la Xina ha criticat durament la decisió de Brussel·les, que ha considerat “proteccionista” i “mancada de base fàctica i legal”. En aquest sentit, ha al·legat que les autoritats comunitàries han ignorat la competitivitat oberta i les normes de l’Organització Mundial del Comerç (OMC). A més, han retret a la Comissió haver exagerat els projectes de “subsidi”, abusat de la regla de “fets disponibles” i atorgar una taxa de subsidi desproporcionadament alta.

Pequín ha avisat que seguirà estretament els progressos de les accions de Brussel·les i prendrà “totes les mesures necessàries” per protegir els drets i interessos legítims de les empreses xineses.

La Cambra de Comerç de la Xina a la UE s’ha declarat “commocionada” per l’anunci dels aranzels als cotxes elèctrics xinesos i ha expressat la seva “seriosa preocupació i temor” que la decisió afecti “les relacions econòmiques i comercials”, així com les “relacions bilaterals”, entre Brussel·les i Pequín.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.