Arts escèniques

ARTS EN VIU

Peralada estrena una òpera feminista i un viatge per la música del cine d’Almodóvar

El festival manté el seu format de transició, mentre les obres del nou auditori

Joves valors com Sara Blanch, Helena Cánovas o Aleix Martínez completen un cartell amb Savall, Pirozzi o Beczala

Pedro Almodóvar és el doble reclam de la programació d’estiu a Peralada. Per una banda, perquè la fotografia del cartell és obra seva (va arrencar l’afició arran de la pandèmia): Per l’altra banda, es farà una coproducció amb Clàssicland, d’Andorra, titulada Pasión Almodóvar, en la que s’ha construït una dramatúrgia amb la música que el realitzador ha incorporat a la seva filmografia. Per al director d’escena Joan Anton Rechi, la música és un element indispensable en el relat cinematogràfic d’Almodóvar. En el mirador del castell habilitat com una passarel·la amb el públic a dues bandes (20 de juliol), l’actriu Pasión Vega farà un breu recitat per argumentar aquest viatge amb els arranjaments de Moisés P. Sánchez.

També Helena Cánovas, farà la seva estrena operística absoluta al mirador: El 8 d’agost representa Don Juan no existe. Sobre lo que olvidamos y lo que permanece. Es tracta d’una peça que s’inspira en la partitura de la comtessa de San Luis, Carmen Díaz de Mendoza Aguado. La versió de Don Giovanni va merèixer informació i crítiques a la premsa, però s’ha perdut la partitura. A partir de com van definir l’obra d’una dona amb una ideologia política complexa, la guanyadora del Premi Carmen Mateu 2023, ha recreat la música. En la segona part, ja al 2024, s’obre l’interrogant de per què no es devia conservar aquella composició. La peça reivindica la creació femenina, sovint menystinguda en la història de la cultura, una mirada feminista que el director Oriol Aguilà celebra poder defensar des del seu cartell. Cánovas també figura en el cartell Renaissance reloaded (7 d’agost) en què Júlia Sesé proposa al Cor de Cambra del Palau de la Música un repertori d’autors de menys de 40 anys, de contemporanis (Anna Campmany, Aurora Bauzà i Pere Jou, o Josep Ollé), però també del naixement de l’òpera (Madalena Casulana o Claudio Monteverdi).

La 38a edició del Festival Castell de Peralada continua en el seu format de transició (no es vol avançar en el termini d’unes obres que inicialment, s’havia d’inaugurar aquest estiu). Però, de la necessitat, en fan virtut, adverteix Aguilà. La falta d’un auditori, obliga a recrear les creacions i dotar-les de nous formats. Aquest és el cas, per exemple de Folclor (26 i 27 de juliol) de la companyia cubana Acosta Danza (una de les tres coreografies és del català Rafael Bonachela). En dansa, el festival ha encarregat a Aleix Martínez un repertori amb participació de ballarins catalans que estan triomfant en companyies europees. Terra llaurada (10 d’agost) comptarà amb una coreografia que es construirà els dies previs a la funció, entre tots els artistes convidats.

En el perfil de repensar l’espai, es proposen dos muntatges itinerants. La bella molinera permetrà gaudir d’una experiència romàntica propiciada pel cantant Júlien Prégardien. El músic, que l’any passat va passejar per Peralada d’incògnit aprofitant que estava de vacances a l’Empordà, cantarà un repertori de Schubert al celler i l’església. En el trajecte (que inclou un maridatge de vins i un tast gastronòmic) Maria Molins rellegirà les traduccions del text amb Francesc Torrent. El segon itinerant serà Els miralls daurats del quartet de saxos Kebyart (5 d’agost). Daniel Miguel explicava a la presentació de Barcelona, que han volgut fer dialogar autors de diferents generacions. Per exemple, Marco Mezquida farà una fantasia sobre Maurice Ravel (en el seu 150 aniversari) i de qui el quartet interpretarà quatre peces originals.

El festival s’inaugura en un recital líric amb el tenor Piotr Beczala (19 de juliol) a l’església del Carme amb un programa que descobreix la partitura cantada de Piotr Ilitx Txaikovski i completa amb Dvorák, Verdi o Puccini. Anna Pirozzi (en el mateix auditori per a unes 250 persones) canta un programa carregat de Puccini, Verdi o Donizetti per a la soprano napolitana. Ben diferent és el cas de Jordi Savall amb el seu Hesperion XXI que pretén recuperar els primers compositors anglesos elisabetians (30 de juliol). Sara Blanch (artista resident del festival del 2016) compartirà un programa de Rossini amb el baríton Paolo Bordogna (5 d’agost).

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.