Infraestructures

infraestructures

El Govern denuncia que la falla de Gavà s’ha repetit a Rodalies per dèficit inversor

L’executiu apunta que la manca de tallafocs davant el curtcircuit de Montcada va causar incendis als túnels de Barcelona per sobrecàrrega com a Gavà

Acusa al ministre i Renfe de desviar l’atenció cap als robatoris i la responsabilitat cap als Mossos

El govern català en funcions denuncia que el greu incident de diumenge a Rodalies repeteix el patró del de Gavà perquè la xarxa elèctrica no està preparada per evitar la sobrecàrrega al llarg de la línia quan hi ha un curtcircuit. Diumenge, un intent de robatori de cable de coure a Montcada hauria causat que un dels cables entrés en contacte amb els de la línia provocant un curtcircuit que va incendiar l’enclavament ferroviari. Fins aquí l’incident entraria dins de la normalitat, segons l’executiu. El que no els sembla normal és que la sobrecàrrega acabi provocant dos incendis successius a la instal·lació elèctrica dels túnels de Barcelona, situats a quilòmetres de distància de Montcada. El govern admet que aquesta hipòtesi no és fruit de la investigació sinó de la consulta a experts i tècnics, que apunten que es podria haver repetit l’incident de Gavà, on la manca de tallafocs elèctrics va fer que la caiguda d’un cable de catenària sobre el sistema electrònic acabés calcinant tot l’enclavament de Gavà que controla la circulació.

El Govern ha llançat aquesta hipòtesi per respondre a Renfe i al ministre de Transports, Óscar Puente, que ahir van defugir tota responsabilitat sobre el mal funcionament endèmic de Rodalies i van posar l’èmfasi en els sovintejats robatoris de cable de coure a les vies de tren. El ministre va presentar un informe que conclou que a Catalunya es produeixen la majoria d’incidents ferroviaris per causa dels robatoris de Rodalies, un argument que s’afegia al del matí del director de Renfe Rodalies, segons el qual la responsabilitat dels robatoris al llarg de la línia ferroviària és dels Mossos d’Esquadra i no de l’organisme titular i gestor de la xarxa, Adif.

“Mentre els usuaris pateixen un calvari, al ministre i responsables de Renfe els hem vist traspassar la responsabilitat a la policia. Resultarà que la manca d’inversió sistemàtica a Rodalies serà ara una manca de Mossos”, ha estat la resposta d’aquest matí de la portaveu del govern, Patrícia Plaja. L’executiu troba inaudit que Renfe i el ministre desviïn l’atenció cap als robatoris i la responsabilitat dels Mossos i denuncia que, des del 2010, l’Estat només ha invertit a Rodalies 1 de cada 2 euros previstos i que això suposa una desinversió acumulada de 3.690 milions. Un robatori de cable o una avaria pot provocar problemes al servei però, segons Plaja, en el cas de Rodalies “una mínima incidència es converteix en una odissea que s’allarga i s’allarga i s’allarga”. Per començar, el govern català recorda que a les vies de Rodalies en la major part de quilòmetres no hi ha “tanques contra el vandalisme”. El govern va més enllà i Plaja revela que a la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de l’Anoia-Llobregat es va produir també l’altre dia un robatori de cable: “En vint minuts tornava a funcionar la circulació”. L’executiu ha fet una comparativa de la ràtio de delictes (robatoris o actes vandàlics) a les vies de FGC i Adif. Per cada mil quilòmetres de vies a la xarxa d’Adif es produeixen 184 delictes mentre a les vies de FGC, 29.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.