infraestructures
El nou desastre a Rodalies col·lapsa punts del metro i busos regionals
El metro i els busos metropolitans així com els FGC són l’alternativa que ahir a la tarda oferien TMB, l’AMB i Generalitat a la paralització anunciada per avui de part dels serveis de Rodalies després d’un nou desastre a la xarxa ferroviària que Renfe atribueix exclusivament al robatori de coure. A més d’enxampar molt usuaris per sorpresa aquest matí, la gran afluència de passatgers en estacions del metro com Badalona o als autobusos metropolitans està col·lapsant aquests serveis alternatius. L’R1 del Maresme, una de les línies totalment afectades, obliga als usuaris de la comarca a baixar a Badalona i continuar el trajecte fins a Barcelona amb el metro. En l’hora punta del matí, l’estació s’ha saturat de passatgers. També s’ha incrementat molt l’afluència d’usuaris a les estacions de metro de l’Hospitalet de Llobregat i Fabra i Puig. Segons EFE, el servei de bus express entre Barcelona i Mataró ha vist incrementat el passatge fins a omplir combois de manera que alguns serveis ja no s’aturen a totes les parades. I és que les estacions de plaça de Catalunya i Arc de Triomf de Barcelona, centrals en la xarxa de Rodalies, continuen des d’ahir sense servei.
Els trens de l’R4 Nord entre Manresa i Fabra i Puig funcionaran en un 33% en hora punta i en un 50% la resta del dia segons les previsions del pla alternatiu de Renfe. A l’R4 Sud els trens s’aturen a l’Hospitalet de Llobregat –quatre per sentit– on enllacen amb el metro mentre que no es preveuen afectacions a l’R2, R8, R11 i regionals cap al sud.
A l’R3 hi ha servei entre Puigcerdà i Montcada Ripollet amb dos trens per hora i sentit. Des de l’estació de Montcada Ripollet hi ha busos alternatius de Renfe fins a Sagrera Meridiana, on els viatgers han de continuar en metro cap al centre de Barcelona. Hi ha circulació de trens fins a Cerdanyola del Vallès en l’R7 en un trajecte que, a partir d’aquest població, ha de continuar cap a Barcelona també amb busos alternatius.
TMB ha avançat a les sis de la matinada la franja de servei d’hora punta i ha anunciat fins a 167 trens que hi circularan en aquesta franja, el màxim possible, apunten. Seran dos tres més de l’habitual en hora punta, i quinze més durant la resta del dia. FGC ha reforçat les línies del Vallès i Llobregat-Anoia per l’augment de demanda previst a les estacions de Sabadell, Terrassa i Martorell.
El director de Renfe Rodalies, Antonio Carmona, ha advertit en declaracions a TV3 que la recuperació de la normalitat a les línies R3 i R4 “anirà per llarg”, d’un parell de mesos havia apuntat ahir Adif en una reunió d’urgència amb el govern català.