Medi ambient

L’anella ciclista de Mataró, pendent d’un nou full de ruta

L’Ajuntament revisa els quilòmetres de carril bici per integrar-lo millor, modificar trams i substituir les pilones si barren el pas

El regidor de Mobilitat reconeix que es va anar massa ràpid a executar per no perdre els ajuts i diu que es buscarà més consens

“Abans d’ampliar res més s’ha de millorar la xarxa que tenim i fer-la segura pels usuaris”

Un carril bici que desemboca o neix a l’illa de vianants del centre de Mataró on hi tenen restringida la circulació tant els ciclistes com els que ui condueixen patinets elèctrics. És un dels contrasentits de l’anella ciclista a la capital del Maresme que porta anys funcionant i que ha anat sumant quilòmetres. El pla director de la bicicleta elaborat per la Diputació de Barcelona dona pistes de com millorar el traçat pedalable que travessa la ciutat i on s’ha d’actuar per facilitar la circulació de vehicles, ciclistes i vianants. “S’ha d’analitzar a dons tot el que funciona i el que s’ha de canviar”, reconeix el regidor de Mobilitat, Xesco Gomar, que assegura que la voluntat és buscar el màxim de consens per integrar millor el carril bici a la trama urbana.

En molts carrers, l’espai reservat i senyalitzat per anar en bici és d’anada i tornada pel mateix costat del vial. Això fa que ciclistes i patinadors es trobin de cara en contra direcció uns i altres. No és la millor opció però és la única possible en els carrers on no hi ha més amplada. Amb el nou estudi a la mà es plantejaran canvis en alguns trams on la bici s’ha fet un lloc en detriment del cotxe. “En cap cas es planteja anar enrere del que s’ha guanyat”, assegura el regidor de Mobilitat que es mostra més preocupat per altres punts més conflictius de la xarxa pedalable com és la senyalització dels carrils bicis a dins les rotondes. Segons Gomar serà una de les prioritats a resoldre, sobretot en els traçats que transcorren pels polígons industrials com el Pla d’en Boet i la Via Sèrgia, on cada vegada més gent es desplaça en patinets o bicicleta per anar a treballar. La circulació és complexe amb un augment dels accidents i les queixes per la confusió que es genera entre els conductors i els ciclistes que circulen dins la rotonda.

L’afluència als carrers de bicicletes i sobretot l’augment exponencial dels patinets elèctrics s’ha vist afavorida en bona part per múltiples empreses que fan ús d’aquest transport per lliurar mercaderies de manera més sostenible. En alguns trams de l’anella ciclista, com el de la Via Europa, els carrils per les bicis s’enfilen a le voreres, compartint l’espai rodat amb els vianants o d’altres senyalitzats per circular amb els cotxes, com passa al nou tram del Camí Ral.

A final d’any el govern espera tenir el full de ruta definitiu amb les aportacions que facin els grups municipals, explica Gomar que té previst “socialitzar” el document amb diferents col·lectius implicats en la mobilitat de la ciutat com són el sector del taxi, autobusos o els serveis d’emergències, com els bombers i els conductors d’ambulàncies. “Es van trobar de cop els carrers plens de pilones” explica el regidor que assumeix que en alguns punts s’hauran de substituir perquè són un “obstacle” que en més d’una ocasió les ambulàncies s’han endut per endavant. En el seu lloc es delimitaria el carril bici amb els separadors “oruga”, com el que es va posar al carrer Argentona que sobresurt del terra però permet enšfilar-se als vehicles d’emergència en cas de necessitat. “Abans d’ampliar res s’ha de millorar la xarxa que tenim per fer-la més segura pels usuaris” manté el responsable de l’àrea que va executar el traçat “massa ràpid” perquè s’havien d’ajustar al termini per rebre els ajuts provinents de la Unió Europea. El document que s’està treballant també apuntarà si el recorregut que va de costat a costat es pot enfilar cap als barris més al nord, com la Llàntia o Cerdanyola. “Evitem ara de parlar de créixer i esperem que la gent no se’l faci seu”, defensa Gomar que abans de tancar res té la intenció de recollir l’opinió dels professionals de les autoescoles que “segur que són crítics”. En cap cas els quilòmetres lineals de carril bici que s’ha duplicat els darrers anys “estan en crisi” i la intenció és afegir aviat més mestres lineals a l’Avinguda Maresme, l’antiga N-II, dins el pla de pacificació de la via que dibuixa la Generalitat a tota la comarca.

Aparcar a prop de l’estació

Un dels reptes de l’anella ciclista és que els veïns es puguin desplaçar des de la porta de casa cap un altre mitjà de transport, com seria l’estació de tren. En aquest sentit, s’estan estudiant sistemes tancats on deixar aparcats amb garanties la bicicleta o els patinets elèctrics, que han estat vetats de carregar al transport públic. A l’anterior mandat es va intentar que l’empresa concessionària del Mataró Bus oferís un sistema de lloguer de bicicleta però el cost _ més d’un milió d’euros_ va fer enrere el govern que ara planteja a municipis de l’entorn metropolità compartir costos d’un servei de bicing, com han fet alguns municipis de l’AMB.

15
els quilòmetres.
amb trams interconnectats des de la riera d’Argentona fins a Sant Simó i arribant a Sant Andreu de Llavaners travessant les Cinc Sènies.
107
els aparcaments
, en forma de forquilla previstos a l’últim pla per deixar les bicicletes a 21 punts de la ciutat
2.600
els vehicles
, entre bicicletes i patinets que circulen setmanalment, uns 1.300 en cada sentit, segons l’únic comptador que hi ha, al carrer Isern.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.