Economia

Estat espanyol

Renfe eleva la seva reclamació a Talgo l’endemà de l’OPA

La companyia ferroviària reclama 166 milions d’euros al fabricant per l’endarreriment en el lliurament de 15 trens Avril

Sánchez insisteix que defensarà “els projectes industrials” que són estratègics per a l’Estat

L’operador ferroviari Renfe ha elevat aquest divendres fins a 166,6 milions d’euros la seva reclamació Talgo pel retard en el lliurament de quinze trens Avril.

La companyia ferroviària ha enviat al fabricant de trens una carta en la que confirma la penalització ja comunicada el 2022 de 116 milions d’euros, als que hi suma 50 milions d’euros pel lucre cessant derivat d’aquest endarreriment. Els combois haurien d’haver entrat en funcionament l’estiu de 2021.

El director general d’Operacions de Negocis de Renfe, Óscar Gómez, adverteix en la carta al conseller delegat de Talgo, Gonzalo Urquijo, que si els vagons no estan en servei abans de l’1 d’abril, sumarà 80.000 euros diaris per danys i perjudicis.

A la carta, a la qual ha tingut accés l’agència Efe, Renfe considera que la documentació aportada fins ara pel constructor de trens “no justifica” que els endarreriments no siguin imputables al constructor. L’operador rebutja així els al·legacions de Talgo, que va atribuir l’ajornament a causes “de força major” i “exògenes”, com les caigudes de producció i interferències en la cadena de producció causades per la pandèmia i altres esdeveniments geopolítics.

OPA hongaresa

L’augment de la reclamació de la companyia ferroviària pública espanyola al fabricant de trens es produeix l’endemà de l’anunci de l’oferta pública d’adquisició (OPA) llançada per l’empresa hongaresa Magyar Vagon sobre el 100% de Talgo per 619 milions d’euros. El govern espanyol veu amb recel l’operació pel temor a què darrere de l’inversor hongarès s’hi amagui el govern rus.

El president de l’executiu espanyol, Pedro Sánchez, ha explicat avui des de Xile, on es troba de visita oficial, que estan analitzant l’OPA “per veure’n exactament els detalls. Sánchez ha remarcat que Talgo té un paper fonamental en un sector estratègic com és el ferroviari.

En aquest sentit, ha assenyalat que l’Estat espanyol té “un marc reforçat” per a “l’anàlisi i també el control d’inversions estrangeres”. Sánchez ha insistit que el govern sempre defensarà “els projectes industrials” que són estratègics per a l’Estat, així com els llocs de treball, i treballarà per “garantir” l’“estabilitat futura” de la companyia.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.