Infraestructures

transport

Sis mesos per impulsar l’operadora catalana de Rodalies

Generalitat i Estat es donen sis mesos per tal de tenir una proposta d’estatuts i òrgans de govern de la nova operadora ferroviària catalana que substituirà Renfe en el servei de Rodalies, així com els tràmits que seran necessaris per constituir-la. La consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports, Óscar Puente, han constituït aquest matí a la seu barcelonina del departament la comissió política presidida per ells dos que supervisarà tot el procés de traspàs. Ministre i consellera han acordat la creació de sis grups de treball que s’encarregaran específicament de la creació de l’operadora Rodalies de Catalunya, els serveis ferroviaris, el pla de Rodalies, el traspàs d’infraestructures, els assumptes econòmics i els assumptes jurídics i administratius. Les sis comissions es constituiran aquest primer trimestre que finalitza al març i cadascuna elaborarà el seu propi calendari per avançar en la part del traspàs que els correspon –la consellera Capella ha afirmat que “tant de bo” la comissió política amb el ministre només hagi de reunir-se per “validar“ els acords a què arriben les comissions bilaterals de treball.

Els estatuts, òrgans de govern i tramitació requerida per crear la nova operadora Rodalies de Catalunya hauran d’estar definits en sis mesos a partir de la constitució de la comissió que s’encarregarà de l’operadora. Aquest any també s’acordarà el mecanisme perquè l’Estat pagui a la Generalitat els diners corresponents al dèficit d’explotació de Renfe a Rodalies en l’anualitat 2023. En tercer lloc, abans d’acabar l’any, està llest l’estudi de les infraestructures ferroviàries que s’han de traspassar: vies i catenàries de l’R1 del Maresme seran la prioritat però també s’inclouen les línies R3 d’El Papiol a Vic i Puigcerdà i l’R2 de Barcelona a Sant Vicenç de Calders tal com contempla l’acord d’investidura de Pedro Sánchez entre ERC i PSOE. L’estudi també inclourà els nous trams de vies que es podrien traspassar a la Generalitat en el futur i durant el 2025 es presentarà un calendari de traspàs d’aquests nous trams.

“Això camina” ha expressat amb satisfacció la consellera de Territori perquè, diu , es compleix l’acord polític de “traspàs integral”. Capella deixa clar que l’executiu català vol “governar les Rodalies que transiten pel país” i “exercir totes les competències malgrat sabem que comporta gran responsabilitat i que no tot va com un rellotge suís”.

El ministre assegura que “no som aquí per remenar la perdiu” i que el traspàs es farà efectiu “el més ràpid i eficaç possible”. Davant la complexitat econòmica, laboral, humana, tècnica i jurídica de traspassar a la Generalitat trens, personal i part de les vies avui estatals Capella no dubta a reconèixer que “hi ha coses que es poden encallar” però conclou que “els acords s’honoren i es compleixen”. Per la seva part, Puente ha assegurat que l’impuls del traspàs va “raonablement ràpid” per la predisposició i la confiança mútua d’ambdós governs i agraeix a la Generalitat la “disposició a llimar” aquells aspectes més punxeguts del traspàs, que és fruit d’un acord polític però implica, per exemple, la desaparició de Renfe als serveis de rodalies i regionals catalans i el traspàs dels treballadors a la Generalitat.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.