Política

Tecnologia

Facebook fa 20 anys

El projecte estava destinat a permetre als estudiants de la universitat connectar-se i s’ha convertit en una plataforma global

La xarxa social ha estat criticada per la seva política de privadesa i per les pràctiques monopolístiques

La xarxa Ha començat a perdre terreny davant noves plataformes digitals, com ara TikTok i Instagram

“Les idees han d’anar prenent forma, es van fent realitat en treballar-hi. Només cal posar-se en marxa.” Aquesta frase podria fàcilment haver estat treta d’un llibre d’autoajuda, però va ser pronunciada per un dels fundadors de la xarxa social Facebook, Mark Zuckerberg, en un discurs de graduació de la Universitat Harvard. Zuckerberg va dir aquestes paraules després de rebre el títol honorífic d’aquesta prestigiosa universitat anys després d’abandonar-la per dedicar-se a temps complet a Facebook.

Ara, el 4 de febrer del 2024, Facebook celebra el seu 20è aniversari. La xarxa social, fundada pel mateix Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz i Chris Hughes, va néixer com un projecte acadèmic a la Universitat Harvard. En pocs anys es va convertir en una de les plataformes digitals més populars del món, amb més de 2.900 milions d’usuaris actius mensuals.

El projecte inicial es va conèixer com TheFacebook, i estava destinat a permetre als estudiants de la universitat connectar-se entre ells. En pocs mesos, Facebook va començar a créixer ràpidament. El 2005, la xarxa social es va obrir a estudiants d’altres universitats dels Estats Units, i el 2006 es va obrir al públic en general.

“L’èxit de Facebook va ser conseqüència de diversos factors: la xarxa social va oferir una interfície fàcil d’utilitzar i atractiva per als usuaris, i va ser pioner en el concepte de xarxa social, que permetia als usuaris connectar-se amb persones que coneixien i amb les quals compartien interessos”, sintetitza en declaracions a El Punt Avui Alex Murillo, analista tecnològic resident a l’àrea de San Francisco.

Fotos i vídeos

A més a més, l’expert destaca també la capacitat de la companyia californiana per adaptar-se a les noves tendències. Per exemple, Facebook va ser una de les primeres xarxes socials a incorporar les funcions de xarxes socials visuals, com ara les fotos i els vídeos. “Aquestes funcions van ajudar Facebook a connectar-se amb un públic més ampli i a fer-lo més atractiu per a les empreses, explica Murillo.

Facebook també va ser pioner en el camp de la publicitat digital. La xarxa social va desenvolupar un sistema de publicitat personalitzada que permetia als anunciants arribar a un públic específic. Aquest sistema va ser un èxit immediat i va ajudar la plataforma a generar ingressos sense haver de cobrar als seus usuaris.

El seu triomf, segons la revista Forbes, també es pot atribuir a la capacitat de la xarxa de Zuckerberg per connectar-se amb els seus usuaris en un àmbit emocional. “La xarxa social ha creat un espai on les persones poden compartir les seves vides amb els altres, tant les coses bones com les dolentes”, comenta la publicació. Aquesta connexió emocional ha ajudat Facebook a crear una comunitat global de persones que se senten connectades entre si.

En pocs anys, Facebook es va convertir en una de les plataformes digitals més populars del món. El 2008, la xarxa social va superar els 100 milions d’usuaris, i el 2012 va superar els 1.000 milions. Des d’aleshores, ha gairebé triplicat aquesta xifra.

La seva trajectòria també ha estat acompanyada d’un gran nombre de polèmiques. Una de les principals crítiques a Facebook és la seva política de privadesa, que alguns consideren que és massa permissiva. La xarxa social ha estat acusada de recopilar i compartir dades personals dels seus usuaris de manera excessiva i sense el seu consentiment.

Aquesta crítica es va veure reforçada l’any 2018, quan es va revelar que Facebook havia compartit les dades personals de 87 milions d’usuaris amb la companyia de publicitat Cambridge Analytica. Aquesta revelació va provocar una forta reacció pública i va obligar Facebook a revisar la seva política de privadesa.

Facebook també va ser denunciada per haver contribuït a la propagació de la desinformació i la polarització política. La xarxa social ha estat criticada per la seva tendència a mostrar als usuaris contingut que coincideix amb les seves creences prèvies, circumstància que pot conduir a un cercle viciós de polarització. La investigació aleshores va concloure que Facebook havia facilitat que la campanya electoral de Donald Trump utilitzés la xarxa social per difondre informació falsa sobre els seus rivals.

Facebook també ha estat acusada en diferents ocasions de dur a terme pràctiques de caràcter monopolístic. En aquest sentit, la xarxa social ha estat criticada per la seva adquisició d’altres xarxes socials, com ara Instagram i WhatsApp, cosa que li ha donat un control dominant del mercat. Aquesta crítica es va veure reforçada el 2020, quan el president francès, Emmanuel Macron, va declarar que Facebook era “un monopoli” i que havia de ser regulat.

Davant d’aquestes acusacions, Zuckerberg va explicar que era “impossible eliminar tot el contingut d’internet, però quan les persones utilitzin diferents serveis per compartir, la xarxa necessita un enfocament més estandarditzat”.

Tot i aquests problemes, Facebook és avui dia una de les plataformes digitals més influents del món. La xarxa social “ha canviat la manera com les persones es comuniquen, es relacionen i consumeixen informació”, segons ha repetit Zuckerberg en diverses ocasions.

Competència

Facebook ha continuat creixent en els últims anys, però també ha començat a perdre terreny davant de noves plataformes digitals, com ara Instagram, que ara també és propietat de Meta, l’empresa matriu de Facebook i TikTok. La xarxa social també ha hagut de fer front a la competència de les diferents xarxes socials xineses, com ara WeChat i Weibo.

L’empresa liderada per Zuckerberg ha de fer front ara a una sèrie de reptes, com ara la competència de noves plataformes digitals, les polèmiques sobre la privadesa i la desinformació, i el canvi de les tendències socials.

No obstant això, té una base d’usuaris enorme i una infraestructura sòlida. Si Facebook pot superar els desafiaments actuals, té el potencial de continuar sent una plataforma digital líder durant, com a mínim, vint anys més.

2.900
milions
d’usuaris actius mensuals té Facebook.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.