Parlament europeu
L’Eurocambra demana reforçar els controls en infraestructures crítiques
Els eurodiputats han advertit de la “intromissió” de la Xina en sectors claus per a l’economia d’Europa
El Parlament Europeu ha demanat que totes les inversions estrangeres a la Unió Europea (UE) se sotmetin a controls obligatoris per protegir infraestructures crítiques. Segons informa l’ACN, en una resolució adoptada aquest dimecres a Estrasburg per 565 vots a favor, 26 en contra i 31 abstencions, els eurodiputats han advertit de la “intromissió” de la Xina en sectors claus per a l’economia d’Europa, com ara el transport de mercaderies, les telecomunicacions i les matèries primeres. A més, els parlamentaris han exigit una més gran cooperació entre els estats per bloquejar “inversions sospitoses” en àmbits estratègics.
La votació del ple arriba després que els eurodiputats examinessin l’estratègia de fusió militar civil (MCF, per les seves sigles en anglès), el pla del govern xinès per convertir el país en “un exèrcit de classe mundial” el 2049. En aquest sentit, el Parlament Europeu mostra la seva “preocupació”, especialment en àmbits d’alt valor tecnològic on la Xina pretén ampliar el seu domini i “minar el dels seus rivals geopolítics”, informa l’ACN. L’Eurocambra ha destacat l’alt grau de vulnerabilitat de la Unió Europea en certs sectors i ha fet una crida als 27 perquè excloguin les entitats que puguin contribuir a impulsar l’MCF, sobretot en el camp de les aplicacions militars.
En paral·lel, el Parlament Europeu ha adoptat una altra resolució –per 585 vots a favor, 21 en contra i 26 abstencions– que posa de manifest la importància dels ports en l’economia europea. El document, explica l’ACN, avisa les agències d’intel·ligència de la presència de països tercers i suggereix que es limiti la influència estrangera als ports. Alhora, i amb l’objectiu de promoure la cooperació entre socis comunitaris, els eurodiputats han proposat la celebració d’una cimera europea sobre ports i han instat a la Comissió Europea a presentar una estratègia per als ports de la UE al llarg d’aquest 2024.