orient mitjà
Els EUA abaten 24 drons i míssils en un atac dels houthis al mar Roig
Les forces nord-americanes desplegades a la zona han repel·lit l’agressió en col·laboració amb la marina britànica
La perillosa situació a la zona ha obligat les companyies navilieres a canviar de ruta, la qual cosa ha disparat el cost del transport marítim
Lluny d’amainar la situació al mar Roig continua empitjorant. Els Estats Units han assegurat aquesta matinada haver abatut vint-i-un drons i tres míssils en un “complex atac” llançat pels rebels houthis del Iemen contra vaixells comercials al mar Roig, en solidaritat amb els palestins davant la campanya militar israeliana a Gaza, que ha deixat ja més de 23.200 morts a la Franja.
L’atac dels rebels houthi va ser repel·lit per tres destructors de la marina nord-americana en col·laboració amb les forces de la marina britànica desplegades també a la zona en el marc de la coalició internacional liderada pels Estats Units per salvaguardar la navegació en una de les principals rutes marítimes del món. Una coalició formada per una vintena de països.
El nou atac dels rebels houthis, el més gran llançat fins ara, es produeix en plena gira del secretari d’Estat nord-americà, Antony Blinken, per l’Orient Mitjà en un intent de contenir la guerra de Gaza i evitar una escalada regional.
Blinken va visitar dimarts Israel, on va dir que s’havia de permetre als palestins de la Franja tornar a les seves llars “tan aviat com les condicions ho permetin”.
Els rebels houthis, amb el suport de l’Iran, asseguren que els seus llançaments de míssils i drons són una mostra de solidaritat amb el poble palestí. La primera onada d’atacs, recorda l’agència Efe, va tenir lloc després de l’inici de la guerra entre Israel i Hamàs, el 7 d’octubre passat, i va tenir com a objectiu a vaixells comercials amb alguna relació amb Israel. Davant aquesta amenaça, les navilieres més importants del món van canviar de ruta. La via alternativa, que voreja el continent africà pel sud i que ha augmentat el seu trànsit en un 33,2% en aquest període, implica deu dies més de travessia, augmenta considerablement els costos de combustible i, això repercuteix en el preu final del transport.