Mar Roig
El trànsit de mercaderies en el mar Roig cau un 46% des de l’inici dels atacs hohthis
La ruta alternativa, que voreja el continent africà pel sud i que ha augmentat el seu trànsit en un 33,2% en aquest període, implica 10 dies més de travessa
El trànsit de mercaderies pel pas de Bab el-Mandeb, en el mar Roig, és avui un 46% menor que des de l’inici dels atacs a la navegació dels rebels houthis el passat 19 de novembre, i un 53% menys que el registrat el 7 de gener de l’any anterior, segons dades de Port Watch.
Port Watch, una eina d’anàlisi de disrupcions en el trànsit marítim, desenvolupada pel Fons Monetari Internacional (FMI) i la Universitat d’Oxford (el Regne Unit), recull dades del trànsit marítim de tot el món.
El 18 de novembre, el dia anterior al segrest per part dels rebels iemenites del vaixell Galaxy Leader prop de la costa del Iemen, van travessar el pas 61 vaixells de càrrega i 23 vaixells petroliers, mentre que aquest passat diumenge, tan sols ho van fer 30 i 14, respectivament.
La reducció més dràstica del trànsit es va produir a partir de mitjan desembre, a mesura que els atacs es van intensificar i que, segons el Departament d’Estat dels Estats Units, ja ha afectat més una vintena de vaixells comercials.
Comerç global
El mar Roig, delimitat al nord pel canal de Suez i al sud per l’estret de Bab el-Mandeb, és una via per la qual naveguen més de 19.000 vaixells de càrrega anualment, la qual cosa suposa l’11% del trànsit marítim global, a més de ser el camí més ràpid entre els ports asiàtics i el Mediterrani.
Des de mitjan novembre, els rebels chíies del Iemen llancen projectils contra vaixells amb la bandera de l’Estat jueu o propietat d’empreses israelianes al seu pas per Bab el-Mandeb, com a resposta a l’ofensiva a Gaza.
Els atacs en les costes iemenites van afectar, encara que menys, al pas del canal de Suez, que va veure reduït el seu trànsit un 33,4% des de la mateixa data, encara que el president de l’Autoritat del canal, Osama Rabiee, va afirmar el desembre passat que la navegació pel pas “es desenvolupa amb normalitat”.
Davant aquesta amenaça, algunes de les navilieres més importants del món ha redirigit els seus vaixells de càrrega en direcció al cap de Bona Esperança, entre elles la naviliera danesa Maersk, qui va assegurar divendres passat que evitarà aquesta via per complet en “el futur immediat” o MSC, la companyia més gran de contenidors, que va deixar d’operar en aquestes aigües a mitjan desembre.
La francesa CMA CGM va assegurar, no obstant això, que alguns dels seus vaixells havien aconseguit creuar Bab el-Mandeb i planifica reprendre la ruta per complet en el futur.
Ruta alternativa
La ruta alternativa, que voreja el continent africà pel sud i que ha augmentat el seu trànsit en un 33,2% en aquest període, implica 10 dies més de travessa, augmenta considerablement els costos de combustible i fa augmentar el preu final dels transports.
Segons Port Watch, els sectors més afectats de moment són el petroli, i els productes químics i minerals no-metàl·lics.
La coalició militar formada per a respondre a l’ofensiva houthi, liderada pels Estats Units, va acusar els rebels iemenites d’“alterar el trànsit crític de menjar, combustibles i assistència humanitària de tot el món”.
Els rebels, per la seva part, van assegurar que “la formació d’una aliança nord-americana per a protegir els vaixells israelians representa una greu amenaça a la seguretat de la navegació internacional en el mar Roig, i els involucrats han de suportar les conseqüències de la seva perillosa i irresponsable escalada”, segons va dir el buró polític del grup en un comunicat.
Tant els houthis com els pirates somalis han dut a terme aquests atacs des que va començar la guerra en la Franja de Gaza entre el grup islamista Hamàs i Israel el passat 7 d’octubre.