Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

El canvi legislatiu deixa la B-40 pendent només del conveni entre governs

L’executiu espanyol publica la modificació perquè la Generalitat planifiqui i executi l’obra entre Terrassa, Sabadell i Castellar, tot i que el vistiplau definitiu el donarà el Ministeri

El govern espanyol ha aprovat per decret la modificació legal que permetrà a la Generalitat encarregar-se de les obres de la B-40 en format de Ronda al Nord entre Terrassa, Sabadell i Castellar. El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publica aquest dijous que el govern podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” les obres de la Ronda Nord, l’aspecte que encallava que es fes efectiu la firma del conveni després de donar el vistiplau al protocol d’intencions que van firmar els dos governs el juliol passat.

Aquest era un dels aspectes que el PSC reclamava a ERC que complís dels comptes d’enguany –conjuntament amb aprovar el Pa Director Urbanístic  definitiu per al Hard Rock del Consorci Recreatiu Turístic de Vila-seca i Salou i la creació d’una comissió tècnica que permeti abordar el nou model aeroportuari– per començar a negociar qualsevol suport als pressupostos de la Generalitat del 2024.

Ara sembla que s’ha solucionat “el bloqueig que havien generat ells mateixos”, asseguren des del departament de Territori, però ja avisen que el conveni tampoc es concretarà ara mateix ni abans d’acabar l’any, ja que els han d’enviar una proposta, ha de passar pel Consell de Ministres i també hi ha de donar el vistiplau el Consell Executiu de la Generalitat. Des del departament recorden que qui bloquejava el conveni eren els advocats de l’Estat  perquè no veien amb bons ulls fer una modificació de la llei de Carreteres.

El canvi legislatiu aprovat és, segons publica el BOE, per “agilitzar la licitació i execució de determinades infraestructures viàries a Catalunya”, i no només fa referència a les obres per “donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i que configurin la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès”-, sinó també a les obres per al carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23 i les obres de millora dels elements funcionals existents en aquesta mateixa via entre Barcelona i Sant Feliu de Llobregat.

El govern espanyol ha fet els canvis legals perquè el Govern pugui “licitar, contractar, fer el seguiment i supervisar tant les obres com les assistències tècniques que hi estiguin vinculades” i “licitar i contractar els estudis i projectes que siguin precisos per a la posterior execució de les obres”. El govern també es podrà ocupar de “fer les expropiacions necessàries per executar les obres”. En tot cas, però, serà el govern espanyol el que haurà d’aprovar aquests estudis i projectes.

Pel que fa al pagament de diners, el BOE contempla que els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat ns als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”.

Volen celeritat

Els ajuntaments de les dues cocapitals del Vallès Occidental han reaccionat positivament a l’anunci, però han demanat celeritat en parlar ed traçat i calendaris. “Que no triguem 30 anys, perquè ja anem tard”, ha etzibat l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart. En aquest sentit, explica que ja hi ha un històric d’anys de negociacions i converses i diu que ara toca desencallar definitivament el projecte “sigui la gestió de qui sigui”. Tant des de Terrassa com des de Sabadell reclament que la futura Ronda Nord tingui “el mínim impacte ambiental” , afirma Ballart, mentre que l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha recordat que “des del primer moment, al territori hi ha consens”. “Hi ha acord entre Castellar del Vallès, Terrassa, Sabadell i l’Arc Metropolità per tirar endavant aquesta infraestructura”. El consistori treballa en un traçat “absolutament respectuós amb l’entorn i amb totes les garanties ambientals”, conclou Farrés.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.