Educació

educació

Somescola desmenteix les “falsedats” sobre la immersió lingüística en un informe als eurodiputats

La plataforma defensa que el model d’escola catalana no discrimina a l’alumnat castellanoparlant

L’entitat denuncia “l’instrumentalització” de les institucions europees i la intenció “política de la visita”

Somescola, plataforma que engloba més de 60 entitats compromeses amb el model d’escola catalana, ha fet entrega d’un informe a la delegació de diputats del Parlament Europeu que estudien el sistema d’immersió lingüística de Catalunya amb la intenció de desmuntar les “falsedats” sobre el model. A més, denuncien una intencionalitat “política” i critiquen la “falta de parcialitat” dels eurodiputats que formen la comissió.

En el document, es fa una radiografia general de model i subratlla que l’escola catalana no discrimina ni perjudica a l’alumnat d’origen migrant ni castellanoparlant. Així mateix, demostra que en l’escola catalana es garanteix per complet l’aprenentatge del castellà i que de cap manera les escoles són espais monolingües. Un dels punts que destaquen és la importància de no separar els alumnes per origen i llengua per evitar la divisió de la societat. Emfatitzen que s’utilitzen metodologies “efectives”, criteris “estrictament pedagògics” i que el model gaudeix d’un gran “consens de país”.

La plataforma ha denunciat la “instrumentalització” de les institucions europees i l’ús “partidista” de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu (PETI) per avaluar la immersió lingüística als centres educatius catalans. La delegació està integrada per representants dels grups polítics de la dreta i l’ultradreta europea i dels partits PP, Ciutadans i Vox. Tot i que l’eurodiputada d’ERC, Diana Riba, també hi és i pretén fer de contrapès i testimoni.

La plataforma afirma que l’agenda de reunions ha exclòs “deliberadament” les federacions de famílies de l’escola pública i concertada. Amb tot, l’entitat assegura que el model d’escola catalana “no té res a amagar” i s’ha ofert a reunir-se amb qualsevol organisme que vulgui estudiar el model. També expressen que “sempre estaran oberts” a rebre i dialogar amb qualsevol organisme interessat a comprendre el model.

Des de Somescola també lamenten com els partits de la dreta intenten imposar per la via judicial i mediàtica el canvi de model que “no han aconseguit per la via democràtica”, generant conflictes “allà on no hi havia”, en referència per exemple a l’exigència del 25% del castellà a les aules.

Dilluns va ser el sindicat majoritari de mestres i professors, USTEC, el que es va reunir amb el grup d’eurodiputats amb l’objectiu de confrontar les crítiques de l’euromissió.

En el seu segon dia a Catalunya, la missió del comitè de Peticions del Parlament Europeu ha visitat dos centres educatius del Prat de Llobregat amb l’objectiu de vigilar el sistema d’immersió lingüística. Concretament els eurodiputats han visitat el Centre d’Educació Especial Can Rigol i l’Institut Salvador Dalí, on s’aplica el 25 per cent de classes en castellà.

La delegació de diputats del Parlament Europeu ha arribat al Centre d’Educació Especial, on han visitat les instal·lacions i parlat amb el personal docent. Tot seguit han fet el mateix a l’Institut Salvador Dalí, on actualment s’aplica el 25 per cent de classes en castellà.

Prèviament s’havien reunit amb el president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, José María Barrientos.

Durant la tarda, la consellera d’Educació, Anna Simó, ha rebut la missió poc abans de l’inici de la cimera educativa que s’ha celebrat al Palau de la Generalitat.

Dolors Montserrat, del Partit Popular i una de les integrants de la delegació, ha descartat fer declaracions i ha assegurat que les valoracions de la visita es faran dimecres.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.