Arts escèniques

TEATRE

Temporada Alta “excepcional” amb 63.940 espectadors

Dels 63.940 espectadors d’aquesta edició al Temporada Alta, fins a 50.800 van pagar entrada. L’ocupació ha tornat a estar per sobre del 90%. És la xifra d’espectadors més elevada dels últims anys. Tot i això, el director, Salvador Sunyer, admet que no volen créixer “en quantitat, sinó en qualitat”. El 26% dels ingressos del festival corresponen al preu de les entrades, un fet “excepcional”. Així mateix definia aquest matí el resultat Josep Vives, director general de Promoció Cultural de la Generalitat.

Sunyer admet que els equilibris en un festival privat com el Temporada Alta (enguany, un 51% han estat aportacions públiques) demanen incloure espectacles populars, que garanteixin una taquilla calenta (com ara la comèdia FitzRoy, de Jordi Galceran) amb les apostes per la coproducció i la internacionalització del talent català. Aquest 2023, de les 25 coproduccions, n’hi ha disset que ja tenen prevista una gira. I hi ha hagut fins a 40 títols de coproduccions (afegint-n’hi d’anys anteriors) que continuen actius aquest 2023/24. Per Sunyer, l’estrena de Vudú (3318) Blixen, d’Angélica Liddell, serà una de les peces que més faran parlar internacionalment. Es va estrenar el cap de setmana de Creació Contemporània, que va tenir una punxada de programadors respecte als anys anteriors (el 2021 n’hi va haver 87, de set països; el 2022, 75 programadors de deu països, i enguany, 60 de deu països).

El Temporada Alta és un festival que sap atraure companyies de referència internacional com ara Milo Rau i Thomas Ostermeier. Enguany s’hi han afegit Complicité (després de dècades d’insistència del festival) i la companyia de dansa Rosas, d’Anne Teresa de Keersmaeker, dels Països Baixos. La companyia britànica està molt satisfeta de la seva participació al Municipal i ja els ha ofert un altre títol per al 2024. Caldrà veure si s’hi troba l’encaix econòmic. Sunyer no amaga que el seu debut facilita molt la seva tornada. De cara a l’any vinent, també serà sonada la coproducció internacional, que es programarà a Celrà, d’una marató de set hores amb cinc espectacles de companyies d’arreu d’Europa (entre les quals hi ha Conde de Torrefiel) en un cicle que relacioni la natura i les arts.

Un dels encerts que probablement es repetiran és la jornada per a tots els públics al Palau Firal. És una oportunitat per presentar espectacles de gran format que no sovintegen a la cartellera. El Temporada Alta vol ser molt respectuós amb el Festivalot, que ja programa periòdicament un cartell de concerts familiars a L’Auditori de Girona al maig. Sunyer confia a repetir l’opció al Palau Firal, entenent que cal acoblar-hi algun altre muntatge posteriorment (aquest any ha estat el concert dels Antònia Font) que rendibilitzi l’adequació de l’espai. I sí, el Temporada Alta troba a faltar un espai a la ciutat ampli i versàtil per incloure espectacles com ara Dyptich, de Peeping Tom (que s’ha programat al Jardí de Figueres perquè era l’únic amb les dimensions suficients). L’Ajuntament de Girona va plantejar que no hi haurà, per ara, cap nova inversió per a l’espai obert que planteja el Temporada Alta, tot i que sí que es vol invertir en la millora dels equipaments culturals per fer-los més versàtils. En aquest sentit, es plantejava el Palau Firal com a espai obert per a les propostes de més gran format.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.