Aragonès vol fer “canvis valents” en educació i convoca els grups del Parlament per abordar els resultats de PISA
El president ha reiterat que l’educació és una “prioritat” del Govern i seva
Ha demanat als partits fer conjuntament “política educativa” en comptes de “partidisme”
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assumit que els resultats de l’informe PISA eren “dolents” i ha anunciat que convocarà als grups polítics per abordar la situació i impulsar “canvis valents” en l’educació. Aragonès ha subratllat que buscarà el “màxim de consens i de suport” perquè el sistema educatiu demana “estabilitat”.
El president ha admès la seva responsabilitat en els resultats i ha reconegut que millorar en educació era “un dels principals reptes del país”.
Aragonès ha interpel·lat directament als docents, a les famílies i als estudiants en el seu discurs en el ple d’aquest dimecres. S’ha compromès a potenciar el treball conjunt de l’escola amb les famílies i ha explicat que l’autoritat dels docents s’havia de recuperar mitjançant la confiança.
A més a més, el dirigent ha expressat la necessitat d’un acord de país per defensar l’ús de la llengua a l’escola. Alhora ha fet autocrítica sobre el paper que se li donava a l’alumnat en els debats i ha acceptat que no se’ls escolta prou. “Els hi hem de preguntar quines són les dificultats que es troben”, ha dit.
Amb tot, el president ha reconegut que l’informe no havia sorprès a l’executiu: “Les proves PISA reflecteixen una situació que ja coneixíem i que teníem analitzada”. En aquesta línia, s’ha referit als compromisos adquirits en el ple monogràfic de l’educació i ha afirmat que existeixen uns “camins traçats”. “Un element positiu és que tenim feina feta”, ha expressat.
Des de l’oposició han acceptat la iniciativa de reunir-se d’Aragonès, però han criticat que ha arribat “tard”.
Salvador Illa, cap de l’oposició i portaveu del PSC, ha advertit que “no pot haver-hi ni autocomplaença, ni excuses, ni es pot amagar el cap sota l’ala”.
El president de Junts, Albert Batet, considera que cal “un acord de país seriós” amb “mesures estructurals continuades”. Així mateix, sobre la trobada proposada pel president ha remarcat que el que cal és “una cimera amb tot el sector educatiu”.
Des de la CUP, Carles Riera s’ha compromès a assumir el repte i la responsabilitat de participar en la transformació educativa de l’escola catalana però ha demanat al Govern que posi en marxa els consensos que ja hi ha. I, en aquest context, Riera ha demanat a Aragonès que “no centrifugui” al Parlament el que és responsabilitat del Govern.
Jéssica Albiach, d’En Comú Podem, ha criticat els “vuit dies de silenci” del Govern després de la publicació dels “pitjors resultats de la història” de PISA. També li ha retret “l’existència d’una doble xarxa pública-concertada que segrega”.
Per la seva banda, el president de Vox al Parlament Ignacio Garriga ha carregat contra les polítiques educatives que els diferents governs han portat a terme en les últimes dècades. “Tots celebraven el model d’èxit de l’escola catalana i se’ls ha caigut la careta”, ha dit. Segons Garriga les dades evidencien que “han condemnat generacions a un futur molt incert”.
Des de Ciutadans, Carlos Carrizosa ha confirmat que hi assistiran a la reunió, però “des del convenciment que això no servirà per a res”.
En representació del PP, Alejandro Fernández ha reclamat al cap del Govern que “escolti les propostes” que facin els grups i “no les descarti per motius ideològics”, com considera que es va fer al debat monogràfic sobre educació.
El president del grup parlamentari d’ERC, Josep Maria Jové, ha assenyalat que el model de l’escola catalana representa un dels “grans consensos” del país, i que ara cal reaccionar perquè el model garanteixi un millor futur a infants i joves. Jové ha coincidit amb Aragonès amb que aquest “toc d’alerta” ha de servir per aprofitar la “base” situada a partir dels consensos del monogràfic parlamentari del juny.