El canvi de la Llei de Carreteres que ha de desbloquejar la B-40, en poques setmanes
El ministeri de Transports ultima la modificació de la normativa a través d’un Reial Decret Llei per poder tramitar el conveni
S’aplicarà la fórmula d’encàrrec de gestió perquè la Generalitat s’encarregui de construir la Ronda Nord
El ministeri de Transports ultima la modificació de la llei de Carreteres que ha de permetre desbloquejar la tramitació del conveni per començar a fer realitat la B-40 o Ronda Nord, un nou tram de poc més de sis quilòmetres que connectarà Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Segons diverses fonts consultades per Efe, la modificació legislativa, que es farà a través d’un Reial Decret Llei, podria ser una realitat en les pròximes setmanes, tot i que des del govern espanyol s’evita concretar terminis.
Un cop aprovats els canvis a la normativa, es podrà “aplicar la fórmula d’encàrrec de gestió perquè la Generalitat s’encarregui de construir la Ronda Nord”, és a dir, l’Estat finançarà les obres i l’administració catalana s’encarregarà d’executar-les. De fet, aquesta ha estat la principal dificultat per poder desbloquejar el conveni. ja que l’equip jurídic del ministeri ha considerat que l’encàrrec de gestió es pot aplicar en obres ferroviàries, però no viàries.
Per això cal introduir una modificació de la Llei de Carreteres per assegurar la legalitat d’encàrrec per gestió en el cas de la Ronda Nord. Ja es va fer una cosa semblant a la llei de Pressupostos Generals de l’Estat del 2023 per poder executar actuacions a l’AP2 i AP7 i a l’Eix Pirinenc (la N-260), dos protocols més que encara s’han de traduir en convenis. De fet, la Ronda Nord formava part d’aquest paquet de mesures mitjançant les quals la Generalitat havia de rebre 914 milions per a encomanes de gestió, que també contemplava la construcció de dos intercanviadors ferroviaris la línia del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’R8 de Rodalies Renfe a Volpelleres i l’Hospital General, dos convenis que ja han estat aprovats pel govern precisament aquest dimarts passat.
El pacte polític sobre aquesta futura ronda al Vallès ja es va segellar el 7 de juliol passat, després de mesos de negociacions. En aquell moment es va signar un protocol (un document d’intencions polítiques) que s’ha de traduir en conveni (que dona lloc a la tramitació administrativa). Aquest protocol fixava un màxim de quatre mesos per a la signatura del conveni, un termini ja superat. Això se suma al fet que el pacte entre ERC i el PSC assenyalava que el conveni s’havia de tancar durant el primer trimestre de l’any, de manera que el retard en la qüestió és considerable.
A més, la signatura del conveni és una de les exigències dels socialistes catalans per començar a parlar sobre els comptes del 2024, ja que ERC sempre s’havia oposat al projecte, però ho va acabar acceptant a canvi del suport del PSC al comptes del govern. Segons els socialistes qui “més pegues ha posat a la signatura és el govern d’ERC”, per això inclouen el conveni com a condició per a negociar els pressupostos de l’executiu de Pere Aragonès. Així ho va explicar dimarts la portaveu del PSC al Parlament, Alícia Romero.