Infraestructures

infraestructures

Entren en servei els túnels de Lilla de l’autovia A-27

“Avui és un dia històric per a aquest territori.” La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va inaugurar ahir els túnels de Lilla de l’autovia A-27, que va definir com la infraestructura completada per l’Estat “més important a Catalunya” des que el 2020 va entrar en servei la variant del corredor mediterrani ferroviari a Vandellòs. Es tracta d’un tram de tot just 5,1 quilòmetres entre Valls i Montblanc –de fet, entre els nuclis de Masmolets i Lilla–, que supera la serra de Miramar amb dos túnels de 1.467 metres que redueixen uns deu minuts el trajecte i fan caure una barrera mental en les comunicacions entre la Conca de Barberà i l’Alt Camp, és a dir, entre el Camp de Tarragona i Ponent, la vall de l’Ebre i algunes valls del Pirineu. L’obra, que es va adjudicar a Acciona el 2008 després d’anys de plans i tramitacions, ha experimentat en aquest temps nombroses paràlisis i modificacions en el projecte, que dels 80 milions inicials n’ha acabat costant 157,25. “El 2019 només se n’havien certificat 22 milions”, insistia ahir Sánchez, per destacar l’esforç que ha fet el ministeri en els últims anys.

Els trams anteriors de l’A-27 entre Tarragona i Valls, de 23 km en total, ja s’havien anat posant en marxa fins al 2015, i tenen un trànsit d’uns 25.000 vehicles diaris. Els representants locals van advertir que l’obra estarà inacabada fins que no connecti amb l’AP-2 a Montblanc, un tram més curt i de menys dificultat tècnica del qual el març del 2022 es va adjudicar la redacció del projecte. “Hi estem treballant, hem de fer les coses per fases”, és tot el que en va dir ahir la ministra, si bé fonts pròximes consultades assenyalen que a la primavera pot estar a punt. L’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó, no confia en tot cas que sigui realitat abans de com a mínim tres anys.

A més, el fet que la connexió al final del tram amb l’actual N-240 es faci per dues rotondes elevades a Lilla fa témer que s’hi reprodueixin els embussos que, sobretot a l’estiu, hi ha ara a la xarxa viària al voltant de Montblanc, un nus per al turisme i les mercaderies entre la Costa Daurada i l’interior de Catalunya i Aragó. En aquest sentit, fa unes setmanes el ministeri va licitar una modificació de l’obra estrenada ahir per import de sis milions, que preveu diverses millores en un termini més breu, entre altres la connexió directa de l’A-27 amb l’N-240 per evitar les rotondes.

Tal com estipula la normativa europea, no poden passar mercaderies perilloses pels túnels, tot i que Sánchez es va comprometre a “millorar les condicions” del seu itinerari, fet que es pot traduir en alguna intervenció al coll de Lilla actual. També per seguretat, la calçada als túnels és de formigó i no d’asfalt, material molt inflamable. Una caseta de control a la boca sud supervisarà sempre tota la instal·lació.

La B-40 d’Olesa a Viladecavalls, abans de dos mesos

Raquel Sánchez va assegurar que el tram del Quart Cinturó o B-40 entre Olesa i Viladecavalls, en què fa 16 anys que hi ha màquines sobre el terreny, obrirà abans del 15 de desembre. Per tant, no s’hi podrà circular encara aquest mes, tot i que representants de l’Estat s’hi havien compromès en una visita a Terrassa al març. El tram, de 6,2 km, ha de donar continuïtat als que ja es van posar en funcionament el juny del 2010 entre Viladecavalls i Terrassa i, a l’altre extrem, entre Abrera i Olesa. Les obres acumulen més d’onze anys de retard.

Sánchez va equiparar “en importància econòmica” el tram de Lilla obert ahir i el d’Olesa, que suposarà igualment una fita “històrica” per a una obra maltractada per les “retallades, modificacions i emergències” i de la qual el ministeri ha volgut “reescriure el final” accelerant els treballs. Segons Sánchez, és una infraestructura “fonamental per a la prosperitat del país”. La ministra no va fer esment del conveni que s’ha de signar amb el govern el mes que ve per donar forma al tram entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, després que al juliol firmessin el protocol perquè la Generalitat projecti i executi les obres, segons el pacte pressupostari amb el PSC.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.