Foment proposa recuperar la proposta d’Aena d’allargar la pista curta de l’Aeroport del Prat
Com a alternativa, la organització empresarial apunta que es podria recuperar l’operativa de pistes independents
Zeroport denuncia que la patronal no aborda la crisi ambiental i energètica i l’acusa d’assumir un paper polític que no li pertoca
El president del Port de Barcelona alerta que la proposta posa en perill el funcionament de la infraestructura portuària
L’alcalde del Prat titlla les mesures de “caduques”
Foment ha revifat avui el debat sobre l’ampliació de l’Aeroport del Prat. La patronal ha presentat un document de 150 pàgines que proposa onze mesures per dur a terme aquesta ampliació, i sosté que les dues fórmules més “adequades” per ampliar l’aeròdrom barceloní són allargar-ne la pista més curta, la més propera al mar, entre 300 i 840 metres o bé tornar a l’operativa de pistes independents.
Així ho ha explicat aquest dilluns Lluís Moreno, president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) i que ha exercit la presidència d’una comissió creada fa més d’un any per la patronal Foment per estudiar com multiplicar les connexions aèries intercontinentals de la capital catalana, informa Efe.
Després d’analitzar pros i contres, Foment conclou que “sembla que les propostes més adequades” serien, d’una banda, la plantejada en el seu dia per Aena, que consistiria en l’allargament de la tercera pista, que beu de l’original, una opció molt criticada pel seu impacte ambiental. D’altra banda, Foment creu que també es podria retornar a l’operativa de pistes independents, que consisteix en enlairaments des de les dues pistes horitzontals, fet que comportaria un major impacte acústic per a veïns dels voltants.
El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha fet una crida a no desaprofitar novament l’”oportunitat” d’ampliar l’aeròdrom, després d’un primer intent fallit el 2021, i ha advertit repetides vegades: “És ara o mai”.
Actualment, la tercera pista es troba en una cota 3,26 metres i l’opció d’allargar-la per sobre de la Ricarda l’elevaria fins a la cota 6 metres, de manera que quedaria un espai lliure sobre la làmina d’aigua d’entre 1,6 metres i 2,5 metres. Aquesta proposta planteja la construcció d’unes pilones, com la presentada fa uns mesos de construir una pista sobre el mar, però amb una longitud més curta, uns 55 metres, informa l’ACN.
Una altra possibilitat seria la construcció d’una escullera o una solució mixta entre les dues, detalla l’informe elaborat per la comissió sobre l’ampliació de l’aeroport després de tretze mesos de treball. En qualsevol cas, els experts sostenen que no afectaria la Ricarda i que la pista seria prou llarga perquè es poguessin enlairar els vols de llarg radi, també coneguts com a wide body, per la pista més propera al mar. Quant al cost econòmic, suposaria afegir 263 milions d’euros més que l’opció plantejada per Aena però que, segons Moreno, el mateix mercat permetria recuperar.
D’altra banda, si aquesta opció fos ben vista pels governs catalans, espanyol i municipals, també caldria arribar a un acord amb el Port de Barcelona ja que la futura instal·lació de grues de grans dimensions i més altes que les actuals comportaria un impediment per a les maniobres d’aproximació o enlairament de les aeronaus.
En aquest sentit, el president de la comissió ha explicat que ja hi ha hagut contactes del Port de Barcelona i ha deixat clar que Foment no acceptaria que des de l’aeroport es prengués una solució “unilateral” sense tenir en compte la infraestructura presidida per Lluís Salvadó.
Aquesta és una de les propostes que el grup de treball veu “altament viable” després d’analitzar-ne una desena més. A més, sosté que l’impacte acústic es reduiria si la pista s’allarga fins a 840 metres i es podrien aplicar les “pistes segregades pures”.
D’altra banda, la recuperació de les pistes independents, és a dir, que les dues poguessin operar aterratges i enlairaments indistintament, és una altra de les opcions que es veuem viables, però Moreno admet que comportaria un augment de l’impacte acústic i tindria un cost social i polític important. Així doncs, es passaria d’uns 3.500 habitants afectats pel soroll dels avions que arriben o surten de l’aeroport a 75.000 habitants de les poblacions adjacents.
Tot i que ha deixat entreveure que no seria fàcilment aplicable Moreno ha reconegut que aquesta seria la “solució més lògica” i ha recordat que les operatives de Schipol, a Amsterdam, i Londres Heathrow afecten una mitjana de 350.000 i 400.000 persones, respectivament. D’altra banda, tampoc ha vist viable un pla d’insonorització dels habitatges propers a l’aeroport ja que els habitants de la zona acostumen a fer vida a l’exterior. “Un món com el que tenim nosaltres és diferent al de Suècia, Holanda o Anglaterra”, ha argumentat.
Més opcions
El document del grup d’experts recull altres alternatives d’ampliació de l’aeroport ja conegudes anteriorment. És el cas de la pista sobre el mar de 3.500 metres de longitud i que la comissió descarta d’entrada pel seu elevat cost (2.200 milions d’euros) i per les dificultats que presenta a nivell de manteniment i operatiu, com per exemple més distància de rodatge, la construcció d’instal·lacions annexes i el replantejament de les maniobres a l’aeroport, entre d’altres. Moreno ha afirmat, però, que és “una bona proposta” i “no descartable” però no en l’actual context sinó per a un termini molt llarg.
Una altra opció avaluada és descartar ampliar la tercera pista i traslladar l’aeroport de Barcelona a Vilafranca del Penedès o Òdena, però la comissió no la veu viable, entre d’altres, perquè implicaria una inversió d’uns 12.000 milions d’euros, un gran impacte ambiental a la zona del Penedès i la pèrdua de llocs de treball. D’altra banda, també s’ha valorat la proposta inicial d’Aena, que Moreno ha definit com a “barroera” i “precipitada” i que malgrat un acord inicial entre govern entre la Generalitat i el govern espanyol.
Altres alternatives eren allargar la tercera pista només 350 metres (200 per la zona del Remolar i 100 cap a la Ricarda) o deixar l’operativa com està i derivant tràfic aeri cap a Girona i Reus. “És una solució, però la pitjor”, ha comentat Moreno, ja que representaria un conflicte legal amb les companyies que tenen slot per operar al Prat i no se li podrien treure per enviar-los a un altre aeroport.
En el document, també hi consta una altra opció que és allargar la pista cap al mar, sense afectació a la Ricarda i amb una ampliació de la zona protegida del Remolar cap al sud. Moreno, però, ha recordat que una pista ha de ser operable en els dos sentits i que quan els avions s’enlairessin en sentit nord ho farien per sobre el Prat de Llobregat, l’Hospitalet i Barcelona i que també es podrien veure condicionats per la muntanya de Collserola.
En la seva exposició, el president de la Comissió per l’ampliació de l’aeroport de Barcelona també ha apostat per la construcció d’una estació d’alta velocitat al mateix aeroport i donar servei no sols als viatgers de Barcelona i la seva àrea metropolitana sinó al de totes les ciutats que es trobin a unes poques hores de tren d’alta velocitat, com per exemple el País Valencià o el sud de França, que podrien acudir al prat per agafar-hi un vol intercontinental.
Al seu torn, Sánchez Llibre ha explicat que el document es farà arribar avui mateix a la Generalitat, al govern espanyol i als president dels grups parlamentaris del Parlament i Congrés dels Diputats, alcaldes de municipis propers a l’aeroport i altres agents socials i econòmics, com sindicats, entre d’altres. El president de Foment ha revelat que administracions com la Generalitat ja en són coneixedors del seu contingut i que la rebuda ha estat “molt positiva”. Per això, ha emplaçat la classe política a “no endarrerir més” l’ampliació de l’aeroport. “La nostra feina acaba aquí”, ha deixat clar el president de la patronal, que no ha volgut aprofundir sobre el model de governança de l’aeroport.
L’enginyera de Camins i Directora de Desenvolupament Esteyco, Imma Estrada, ha recordat que abans d’aplicar una ampliació de l’aeroport consensuada comportarà l’elaboració d’un nou pla director i l’avaluació de l’impacte ambiental i de la Comissió Europea. Tot plegat, uns quants anys més fins que l’ampliació no fos una realitat. “Si la Generalitat digués que sí, fins al 2033 no tindríem l’aeroport modernitzat”, ha afegit per la seva banda Moreno, que ha apuntat la importància de “pensar amb una visió de 15 anys vista”.
Zeroport, en contra
Per la seva banda, les organitzacions socials, veïnals i ecologistes que formen part de Zeroport han denunciat avui la “nul·la credibilitat” de la comissió creada per Foment del Treball per estudiar l’ampliació del Prat. Segons una nota emesa per Zeroport, “cap de les onze propostes presentades per Foment del Treball per ampliar l’aeroport té en compte el principal problema mundial actual: les crisis ambiental i energètica globals”. A més, denuncien “el fals debat tècnic” que està promovent la patronal i l’acusen d’assumir un paper polític que no li pertoca.
L’organització, que agrupa més de 140 entitats, subratlla que la comissió “inclou empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures” i insta Foment “a dedicar-se més a estudiar quins seran els escenaris futurs davant la greu crisi ambiental que ja patim actualment i com es pot reorientar l’economia cap a aquesta nova realitat, en què s’haurà de decréixer en molts sectors econòmics, inclòs el sistema aeroportuari català”.
Zeroport considera que el debat ha de girar al voltant de com preservar l’agrosistema del Delta del Llobregat, els seus espais naturals i agraris, que ja són “en el punt crític”, però també com la indústria aèria i les seves infraestructures han d’adaptar-se als acords i lleis contra el canvi climàtic, en l’àmbit català, estatal i europeu, així com a les normatives sobre la qualitat de l’aire i la contaminació. I l’únic camí possible per aconseguir-ho és el decreixement, cosa que “ni es planteja en les propostes de Foment”. La plataforma recorda que encara estan pendents les mesures compensatòries de l’anterior projecte d’ampliació. Zeroport també recorda que els espais protegits del Delta també inclouen els espais marins, des del sud del Port fins a Viladecans, i que tampoc es poden vulnerar.
Reaccions discrepants
En conèixer-ne els detalls, l’alcalde del Prat de Llobregat (Baix Llobregat), Lluís Mijoler, ha rebutjat les propostes d’ampliació de l’aeroport per part de Foment, propostes que ha titllat de “projectes caducs i fracassats” que representen el “negacionisme climàtic”.
“Tornarem una altra vegada amb el mateix, un projecte ja fracassat, que tant el govern de la Generalitat com el de l’Estat han abandonat. El lobby de Foment, el capital, els fons d’inversió i fons voltors continuen volent especular”, ha afirmat Mijoler en declaracions als periodistes recollides per Efe. Per l’alcalde pratenc, la millor proposta és “no fer res”: “Ja sabem que el millor per al capitalisme és el pitjor per a la gent i per al patrimoni dels espais naturals”, ha conclòs.
Rebuig des del Port
Des del Port de Barcelona, el seu president, Lluís Salvadó, ha traslladat a Sánchez Llibre que l’alternativa plantejada per la patronal “posa en risc el present i futur del Port de Barcelona”. En una carta, amb data de divendres passat i a la qual ha tingut accés Efe, Salvadó fa referència a la proposta de Foment d’allargar a 849 metres la pista més propera al mar amb un sistema de pilones. Es tracta de l’única proposta que no s’havia fet pública fins ara i que ha estat assenyalada per la comissió de Foment com una de les més “adequades”. En la seva missiva, Salvadó apunta que aquesta opció “pot impossibilitar el funcionament de l’actual terminal de contenidors al Moll Prat i el futur trasllat de la segona terminal de contenidors al futur Moll Catalunya”. Salvadó recorda que avui “el Port ja no pot operar de manera eficient amb les embarcacions més grans com a conseqüència de l’impacte de les servituds derivades de la proximitat de l’aeroport” i que “una futura ampliació cap al nord agreujarà aquesta situació i posarà en risc l’imprescindible trasllat cap al sud de la terminal més propera a la ciutat”, continua.
Des de l’Ajuntament de Barcelona, s’ha evitat valorar “improvisadament” la proposta de Foment i, segons ha indicat la primera tinent d’alcalde d’URbanisme, Laia Bonet, s’analitzarà en el marc del recentment creat Comitè Assessor d’Infraestructures que presideix l’exconseller Santi Vila. No obstant això, la portaveu del PSC, Èlia Tortolero, ha celebrat la “reobertura” del debat sobre l’ampliació de l’aeroport i, en una roda de premsa, ha valorat “molt positivament” que es torni a parlar d’un “projecte de país” que els socialistes consideren “prioritari per afrontar el futur de Catalunya”.