Infraestructures

El Mitma es compromet a pagar aviat els diners per les esquerdes

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) s’ha compromès a pagar en breu, enguany mateix, les indemnitzacions acordades amb els veïns del nucli de Lilla afectats per esquerdes arran de les obres de l’autovia A-27. Així ho va anunciar el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, en una reunió dimecres amb l’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó, i representants veïnals, en què els va comunicar que el ministeri ha desestimat les al·legacions que havia presentat l’empresa Acciona a la resolució que determina el pagament, arran del peritatge independent que va fer fa gairebé dos anys un tècnic del Col·legi d’Arquitectes de Tarragona, individualitzat casa per casa. “Han confirmat que la valoració que se’n va fer és la correcta, així com la voluntat d’abonar-ho abans d’acabar l’any”, exposa Teresa Figueras, presidenta de l’Associació de Veïns de Lilla, que expressa la seva satisfacció. Segons ella, tots els afectats ja es van avenir a la valoració proposada al seu dia i a signar la conformitat amb l’expedient conjunt per evitar entrar en processos legals individuals més llargs i costosos que tampoc els garantien un final millor.

El Mitma avançarà els diners, uns 700.000 euros en total, a repartir segons la gravetat de les afectacions, i agilitzarà els tràmits interns perquè cobrin tots els implicats en els propers dos mesos, si bé serà l’empresa l’ens que finalment n’haurà d’assumir el cost, i per això li passarà la factura, tot i que fins ara ho ha bloquejat. “Amb això, el ministeri ha volgut evitar que dilluns hi hagi xou en l’estrena del tram amb la ministra”, valorava pel seu cantó Pallissó, que en tot cas veu satisfactori el compromís i dona per “tancat” un front que s’ha allargat uns anys, malgrat que alguns veïns encara han reclamat que es posi al dia l’import a percebre per la inflació de què han estat objecte en aquest temps la mà d’obra i els materials. Amb el suport de l’Ajuntament, els afectats s’havien manifestat el 30 de setembre passat per reclamar al ministeri l’agilització del cobrament, tot i que en principi no preveien fer cap protesta en la inauguració oficial.

De 40.000 a 700.000

Pel seu cantó, l’exalcalde de Montblanc Josep Andreu valora que al seu dia s’aconseguís fer créixer dels 40.000 euros previstos als 700.000 les indemnitzacions per les esquerdes, però lamenta que tot plegat s’hagi encallat tant temps dins l’àrea d’Expropiacions del ministeri. “Va suposar molts més diners que els que deien en principi, però molts veïns esperen a cobrar abans d’actuar a casa seva per arreglar-ho”, constata.

Segons Figueras, més que amb els túnels, les esquerdes van aparèixer arran de les voladures per fer la trinxera més propera a Lilla, que van fer trontollar literalment l’estrat de roca sobre el qual estan assentades la majoria de cases. “Jo feia teletreball i aquells dies tremolava tot”, certifica. Això sí, admet que les afectacions han estat més grans als edificis més antics que als nous o restaurats, tot i que també n’han tingut. En total, hi ha hagut més de 80 reclamacions d’entre el centenar de cases que hi ha al poble.

L’associació de veïns, en tot cas, no serà demà en la inauguració perquè, tot i que és una obra reclamada des de fa molts anys per l’Ajuntament de Montblanc i de fet per gairebé tota la comarca, no tenen “res a celebrar”, perquè a Lilla han “destrossat el terme”, i, com que passa molt a prop del poble, “serà una molèstia segur”, tem Figueras. A més, tot i que hi han plantat arbres i hi han posat pantalles acústiques per evitar sorolls, “caldrà veure quina efectivitat tenen”, i recorda, a més, que en falten en algun tram, per la qual cosa “encara no es pot valorar si és suficient”. “En tot cas, un cop feta l’obra, s’ha d’obrir, és clar”, es resigna.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.