Política

mobilitat

Aragonès convocarà un ple pel traspàs de Rodalies

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha anunciat la convocatòria d’un ple extraordinari del Parlament per debatre sobre el mal funcionament del servei ferroviari de Rodalies i Regionals de Catalunya, i per aconseguir el suport de la majoria parlamentària al “traspàs integral”. El president ho va anunciar en la sessió de control d’ahir a la cambra després que les avaries repetides del servei i els perjudicis que causen en la mobilitat també dels autobusos interurbans haguessin estat motiu de debat en les diverses preguntes dirigides al govern.

Es culpen amb Junts

La consellera de Territori, Ester Capella, va respondre tres preguntes de Junts, CUP i PSC respecte al problema. La diputada de Junts per Catalunya Cristina Casol va usar el mal funcionament de Rodalies per atacar el govern català tot afirmant que “destrossar Rodalies és una raó d’estat per a Espanya” i que “els catalans amb Rodalies no tenim justícia ni drets i el govern no ens defensa”. Casol va acusar el govern català d’haver “fracassat en la planificació” dels serveis de busos interurbans, i la consellera Capella li va respondre que “alguna cosa a veure” amb la situació hi deuen tenir els governs de Junts per Catalunya i la seva antecessora Convergència, que han dirigit el Departament de Territori des del 2010 fins al 2022.

La diputada de la CUP Montserrat Vinyes va afirmar que és la Generalitat qui té la responsabilitat de planificar “alternatives dignes” d’autobusos per contrarestar el mal servei de Rodalies, però Capella ho va negar: “Qui té l’obligació de posar el sistema alternatiu no és la Generalitat. És qui té la responsabilitat de les Rodalies”, és a dir, l’Estat. Si s’han col·lapsat els serveis interurbans de bus exprés de la Generalitat, concloïa Capella, és per falta de responsabilitat del govern espanyol i Renfe a l’hora de garantir el transport alternatiu quan hi ha avaries.

Pel PSC, Rodalies va bé

Tot defensant la gestió de l’Estat i el funcionament de Rodalies, el diputat socialista Jordi Terrades va afirmar que el servei funciona igual que a París i més bé que a Brussel·les, per exemple. I no va dubtar a posar d’exemple del col·lapse dels busos exprés de la Generalitat la línia de Vilafranca a Barcelona, precisament aquella que s’ha vist desbordada per l’afluència de passatgers que han renunciat a anar amb els trens de Rodalies pels problemes sovintejats del servei amb les obres a la infraestructura d’aquest corredor.

Terrades va acusar el govern català de manca de manteniment dels busos, retards i freqüències insuficients. Capella li va respondre que “és impossible cobrir les necessitats” amb autobusos de 60 passatgers quan es produeixen aturades de trens de 500 passatgers, i li va demanar que tornés a interpel·lar-la en el ple del Parlament el dia que el govern del PSOE hagi pagat “els més de 2.000 milions en inversions” pendents i hagi executat “el 100% del pressupost” espanyol destinat a infraestructures de Catalunya.

Després de la nova jornada caòtica d’abans-d’ahir al servei ferroviari de l’Estat, la consellera Capella va concloure en el ple que “Rodalies actualment és una indecència”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.