mobilitat
Els retards a Rodalies es doblen en deu anys amb dues incidències diàries greus
El Govern denuncia que fa mesos que Adif no els fa arribar les causes de les avaries ni paga la factura del transport alternatiu
Els retards a Rodalies s’han doblat els darrers deu anys i l’any passat es van superar les dues incidències diàries fins a una mitjana de setanta mensuals. Ho apunta un informe del departament de Territori que s’ha analitzat en la reunió del consell executiu del Govern i que estableix que, de gener a agost, només hi ha hagut 44 dies sense avaries ni retards.
L’any passat es van registrar 831 incidències atribuïbles a avaries d’infraestructures o trens, que van superar els 100 minuts de retard i que van afectar més de 22.500 serveis de tren. Els incidents han anat augmentant des del 2020 i els retards s’han gairebé doblat en la darrera dècada, de les 200.000 hores del 2011 a prop de les 400.000 de l’any passat, segons l’informe de Territori que recull les incidències que van superar els 100 minuts de retard i que són atribuïbles a avaries de la infraestructura o els trens.
El document també denuncia que la comunicació d’incidències que fa l’operador Renfe arriba tard i de manera deficient perquè els usuaris puguin planificar les alternatives. A més, el mal funcionament de Rodalies i Regionals distorsiona tot el servei de transport públic perquè, tot i els reforços d’autobusos alternatius de la Generalitat, el creixement immediat de demanda quan hi ha incidències no permet una planificació adient. En aquest sentit, Territori recorda que els autobusos interurbans no tenen la capacitat de passatgers d’un tren. Per exemple, al corredor de Vilafranca a Barcelona, la demanda ha crescut fins al 30% per les obres del Corredor Mediterrani que s’hi fan i, en dies concrets, el passatge dels autobusos passa de 600 a 800 persones.
Després de la reunió del consell executiu, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha acusat l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) de portar mesos sense enviar informació detallada d’incidències i causes de les avaries a la infraestructura i de no pagar les factures dels autobusos alternatius que la Generalitat mobilitza d’urgència quan hi ha incidències. “No només anem a pitjor sinó que no millorem res”, ha afirmat Plaja, que considera un “menyspreu i una falta de respecte” als usuaris tota la situació creada.
El Govern recorda que, tot i la gratuïtat tarifària, Rodalies no ha aconseguit recuperar els passatgers del 2019, d’abans de la pandèmia, com sí han fet la resta de modes de transport públic. “Reclamem l’imprescindible i urgent traspàs integral de Rodalies”, reafirma Plaja, davant de la “incompetència” del govern espanyol per posar fi al mal funcionament i a “tantíssims anys de deixadesa”.